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Analysis of dynamic stall using dynamic mode decomposition technique

Mariappan, Sathesh und Gardner, Anthony Donald und Richter, Kai und Raffel, Markus (2013) Analysis of dynamic stall using dynamic mode decomposition technique. 31st AIAA Applied Aerodynamics Conference, 2013-06-24 - 2013-06-27, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2013-3040.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2013-3040

Kurzfassung

Dynamic mode decomposition (DMD) is applied to investigate the unsteady flow field around a pitching airfoil. The extracted flow structures are termed as DMD modes. Analyses are performed for both attached flow and dynamic stall cases. Initially flow field data generated from numerical simulations are investigated. The effect of exclusion of the flow field near the surface of the airfoil on the structure of the DMD modes is examined. This is of vital importance for the experimental measurements, as the flow field near the airfoil's surface is difficult to measure using particle image velocimetry. In the latter part of the paper, DMD modes extracted from the experimental data are analyzed. The structure of the DMD modes are compared with the modes obtained from the proper orthogonal decomposition (POD) technique. A lower order model is constructed from few DMD modes and compared with a model obtained using POD modes. Both techniques capture the overall dynamics of the flow field during dynamic stall. Finally, effects of phase averaging and insufficient measurement time on the modes are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83899/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Analysis of dynamic stall using dynamic mode decomposition technique
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Mariappan, SatheshNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony Donaldtony.gardner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, Kaikai.richter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, Markusmarkus.raffel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3340-9115138386110
Datum:2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2013-3040
Seitenbereich:Seiten 1-22
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dynamic stall, dynamic mode decomposition, lower order model, PIV
Veranstaltungstitel:31st AIAA Applied Aerodynamics Conference
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Juni 2013
Veranstaltungsende:27 Juni 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:21 Aug 2013 08:11
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:50

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