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A Hierarchical Aeroelastic Engine for the Preliminary Design and Optimization of the Flexible Aircraft

Ciampa, Pier Davide und Zill, Thomas und Nagel, Björn (2013) A Hierarchical Aeroelastic Engine for the Preliminary Design and Optimization of the Flexible Aircraft. In: 54th AIAA Structures, Structural Dynamics and Materials Conference (AIAA 2013-1820). 54th AIAA/ASME/ASCE/AHS/ASC Structures, Structural Dynamics, and Material Conference, 2013-04-08 - 2013-04-11, Boston, Massachusetts, USA. doi: 10.2514/6.2013-1820.

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Kurzfassung

The work introduces the Aeroelastic Engine, a module under development at DLR to support physics-based modeling and analysis of the complete flexible aircraft for preliminary multidisciplinary design optimization (MDO) applications in a collaborative environment. The paper presents the implemented structural modeling, the analysis capabilities, and the coupling schemas to account for the fluid structure interactions. The structural representation provided by the module is based on a set of hierarchical Finite Element (FE) formulation. The implemented fluid-structure-interactions kernel is tailored for loosely coupled analysis, and is based on radial basis functions (RBF). Heterogeneous physics based analysis modules are orchestrated by an engineering environment based on the DLR’s central data model CPACS, and on the distributed framework RCE. Hence, the impact of the flexibility effects in pre-design are assessed for the aero-structurally coupled design of a medium-haul reference aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83870/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:A Hierarchical Aeroelastic Engine for the Preliminary Design and Optimization of the Flexible Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ciampa, Pier DavidePier-Davide.Ciampa (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zill, ThomasThomas.Zill (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nagel, BjörnNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2013
Erschienen in:54th AIAA Structures, Structural Dynamics and Materials Conference
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2013-1820
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Preliminary aircraft design, CPACS, MDO, Finite Element, Radial Basis Functions
Veranstaltungstitel:54th AIAA/ASME/ASCE/AHS/ASC Structures, Structural Dynamics, and Material Conference
Veranstaltungsort:Boston, Massachusetts, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 April 2013
Veranstaltungsende:11 April 2013
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Integrierter Luftfahrzeugentwurf
Hinterlegt von: Ciampa, Pier Davide
Hinterlegt am:20 Aug 2013 09:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:50

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