elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Excited Blade Vibration for Aeroelastic Investigations of a Rotating Blisk Using Piezo-Electric Macro Fiber Composites

Belz, Joachim und May, Markus und Siemann, Jan und Seume, Joerg R. und Voigt, Christian und Böhmer, Heiko und Grüber, Björn (2013) Excited Blade Vibration for Aeroelastic Investigations of a Rotating Blisk Using Piezo-Electric Macro Fiber Composites. In: Proceedings ASME Turbo Expo 2013. ASME Turbo Expo 2013, 2013-06-03 - 2013-06-07, San Antonio, TX, USA. doi: 10.1115/GT2013-95735.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Experimental investigations of the aerodynamic damping of compressor blades are usually performed by forcing the blades externally to a motion that is similar to a given mode shape and inter-blade phase angle (IBPA) while measuring the motioninduced unsteady pressure distribution. Evaluating this to an aerodynamic work entry from the fluid to the blade, at least a local contribution to the flutter (in-)stability can be determined. Test rigs are usually non-rotating linear or rotating annular cascade wind tunnels. In the latter case, besides measuring in and transmitting data out of the rotating system, the excitation of the blades themselves is still a challenge. In the present case a blisk rotor with realistic fan blade geometries and flow conditions was investigated aeroelastically. For the excitation of the 1st bending (1F) mode shape of the blading a sector of five blades was chosen. In this sector the natural vibration of the blading, represented by constant vibration amplitudes and a given IBPA should be simulated. Therefore the blades were equipped with Macro Fiber Composites (MFC). These foils of piezoelectric material expand and contract due to the applied high voltage. A control system was developed to adjust the amplitude and the IBPA of the blade vibration. For the transmission of the high voltage, a separate data transmission system on the base of liquid metals was chosen. The blade vibration was measured by strain gauges and additionally monitored by a specific rig system. The aeroelastic investigations were carried out in the compressor test facility M2VP of the DLR Institute of Propulsion Technology in Cologne. During the measurement, the MFCs were able to excite the blades to a certain extent. The paper will present the technique to excite the blades of a compressor blisk by means of MFCs as well as achieved vibration amplitudes and limitations under engine-like operating conditions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/83787/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Excited Blade Vibration for Aeroelastic Investigations of a Rotating Blisk Using Piezo-Electric Macro Fiber Composites
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Belz, Joachimjoachim.belz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
May, Markusmarkus.may (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Siemann, Jansiemann (at) tfd.uni-hannover.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seume, Joerg R.seume (at) tfd.uni-hannover.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, Christianc.voigt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böhmer, Heikoboehmer (at) hawk-hhg.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grüber, Björnbjoern.grueber (at) mtu.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:Proceedings ASME Turbo Expo 2013
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2013-95735
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aeroelastic investigation, blisk, excited blade vibration, piezo foils (MFC)
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2013
Veranstaltungsort:San Antonio, TX, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Juni 2013
Veranstaltungsende:7 Juni 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Belz, Joachim
Hinterlegt am:15 Aug 2013 11:01
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:50

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.