elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

A Knowledge Based Approach for Automated Modelling of Extended Wing Structures in Preliminary Aircraft Design

Dorbath, Felix und Nagel, Björn und Gollnick, Volker (2011) A Knowledge Based Approach for Automated Modelling of Extended Wing Structures in Preliminary Aircraft Design. DLRK 2011, 2011-09-27 - 2011-09-29, Bremen, Deutschland.

[img] PDF
6MB

Kurzfassung

This paper introduces the concept of the ELWIS model generator for Finite Element models of aircraft wing structures. The physical modelling of the structure is extended beyond the wing primary structures, to increase the level of accuracy for aircraft which diverge from existing configurations. Also the impact of novel high lift technologies on structural masses can be captured already in the early stages of design by using the ELWIS models. The ELWIS model generator is able to create structural ANSYS Finite Element and Multi Body Simulation models of the following components: the wing box, the wing fixed trailing edge including flap tracks, the wing movable trailing edge (flaps and ailerons), the spoilers, the engine pylon and the main landing gear, if attached to the wing. In order to enable trade studies on configurational level, the high number of required design parameters for the 3D model is derived from a minimal set of input parameters by making use of knowledge patterns for the individual components and technologies. A robust, CAD-free method is employed leading to model generation times which are well suited for preliminary design. This paper focuses on the generation of the structural models as one component of a wide MDO approach for overall aircraft design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/81592/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:A Knowledge Based Approach for Automated Modelling of Extended Wing Structures in Preliminary Aircraft Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dorbath, FelixLY-ILENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nagel, BjörnLY-ILENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerLYNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wing structure, knowledge based, modelling, finite elements, high lift
Veranstaltungstitel:DLRK 2011
Veranstaltungsort:Bremen, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 September 2011
Veranstaltungsende:29 September 2011
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Lufttransportsysteme > Integrierter Luftfahrzeugentwurf
Hinterlegt von: Dorbath, Felix
Hinterlegt am:13 Mär 2013 11:03
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:47

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.