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Investigation of Reynolds Number Effects in High-Speed Train Wind Tunnel Testing using Temperature-Sensitive Paint

Fey, Uwe und Klein, Christian und Ondrus, Vladimir und Loose, Sigfried und Wagner, Claus (2013) Investigation of Reynolds Number Effects in High-Speed Train Wind Tunnel Testing using Temperature-Sensitive Paint. IFV Bahntechnik e.V., Salzufer 17-19 / SG20, 10587 Berlin. 2nd International Symposium on RAIL-AERODYNAMICS 2013, 2013-05-16 - 2013-05-17, Berlin, Germany. ISBN 978-3-940727-37-4.

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Offizielle URL: http://www.fachpublikationen-online.de

Kurzfassung

The method of Temperature-Sensitive Paint (TSP) is used to visualize wall shear-stress patterns of high-speed train models subject to crosswind in the Göttingen cross-wind facility SWG and the kryo wind tunnel Cologne (KKK). An ICE3- and a NGT2-model (Next Generation Train) is investigated with respect to laminar-turbulent boundary layer transition, separation lines and vortex signatures on the leeward side of the train's nose. It is shown, that in low-speed wind tunnel testing as given in SWG and KKK (Re range: 0.3 Mio < Re < 1 Mio for a 1:25 train model) laminar regions exist, which are not to be expected on a real train. Thus, laminar-turbulent transition occurs and the extend of laminar regions or appearance of separation bubbles is dependant on Reynolds number, yaw angle, body shape and sharpness of edges. The influence of these Reynolds number effects on the results of force measurements in different wind tunnels and/or for different Reynolds numbers in one and the same wind tunnel is discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/81248/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Investigation of Reynolds Number Effects in High-Speed Train Wind Tunnel Testing using Temperature-Sensitive Paint
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fey, UweNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, ChristianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ondrus, VladimirUni HohenheimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Loose, SigfriedNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Vol. 44/2013
Seitenbereich:Seiten 29-47
Verlag:IFV Bahntechnik e.V., Salzufer 17-19 / SG20, 10587 Berlin
Name der Reihe:Conference Proceedings
ISBN:978-3-940727-37-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Next Generation Train, Temperature-Sensitive Paint (TSP), high-speed train, laminar-turbulent transition
Veranstaltungstitel:2nd International Symposium on RAIL-AERODYNAMICS 2013
Veranstaltungsort:Berlin, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 Mai 2013
Veranstaltungsende:17 Mai 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:29 Mai 2013 13:07
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:47

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