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The HART II International Workshop: An Assessment of the State-of-the-Art in CFD/CSD Prediction

Smith, Marilyn J. und Lim, Joon W. und van der Wall, Berend G. und Baeder, James D. und Biedron, Robert T. und Boyd, Douglas D. Jr. und Jayaraman, Buvana und Jung, Sung N. und Min, Byung-Young (2013) The HART II International Workshop: An Assessment of the State-of-the-Art in CFD/CSD Prediction. CEAS Aeronautical Journal, 4 (4), Seiten 345-372. Springer. doi: 10.1007/s13272-013-0078-8. ISSN 1869-5582.

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Kurzfassung

Over the past decade, there have been significant advancements in the accuracy of rotor aeroelastic simulations with the application of computational fluid dynamics methods coupled with computational structural dynamics codes (CFD/CSD). The HART II International Workshop database, which includes descent operating conditions with strong blade-vortex interactions (BVI), provides a unique opportunity to assess the ability of CFD/CSD to capture these physics. In addition to a baseline case with BVI, two additional cases with 3/rev higher harmonic blade root pitch control (HHC) are available for comparison. The collaboration during the workshop permits assessment of structured, unstructured, and hybrid overset CFD/CSD methods from across the globe on the dynamics, aerodynamics, and wake structure. Evaluation of the plethora of CFD/CSD methods indicate that the most important numerical variables associated with most accurately capturing BVI are a two-equation or detached eddy simulation (DES)-based turbulence model and a sufficiently small time step. An appropriate trade-off between grid fidelity and spatial accuracy schemes also appears to be important for capturing BVI on the advancing rotor disk. Overall, the CFD/CSD methods generally fall within the same accuracy; cost-effective hybrid Navier-Stokes/Lagrangian wake methods tend to correlate less accurately with experiment and have larger data scatter than the full CFD/CSD methods for most parameters evaluated. The importance of modeling the fuselage is observed, and other requirements are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/79241/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The HART II International Workshop: An Assessment of the State-of-the-Art in CFD/CSD Prediction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Smith, Marilyn J.Georgia Inst. of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lim, Joon W.US Army AFDD (AMRDEC)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Wall, Berend G.Berend.vanderWall (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baeder, James D.University of MarylandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Biedron, Robert T.NASA Langley Research CenterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boyd, Douglas D. Jr.NASA Langley Research CenterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jayaraman, BuvanaScience & Technology Corp.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jung, Sung N.Konkuk UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Min, Byung-YoungGeorgia Institute of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 August 2013
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:4
DOI:10.1007/s13272-013-0078-8
Seitenbereich:Seiten 345-372
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:rotor aerodynamics, rotor dynamics, rotor wake, rotor CFD
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der innovative Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:10 Sep 2013 13:04
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:24

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