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An Experimental and Numerical Investigation of the Near Wake Field of a Tractor-Trailer Configuration

Haff, Johannes und Tschech, Joachim und Richard, Hugues und Loose, Sigfried und Wagner, Claus (2014) An Experimental and Numerical Investigation of the Near Wake Field of a Tractor-Trailer Configuration. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 124. Springer Verlag, Cham Heidelberg New York Dordrecht London. Seiten 325-333. doi: 10.1007/978-3-319-03158-3_33. ISBN 978-3-319-03157-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-319-03158-3_33

Kurzfassung

An experimental and numerical study was performed with a 1/15th scaled model of a typical European tractor-trailer configuration. The objective was to develop a new and practicable passive method which reduces the aerodynamic pressure drag by controlling the unsteady velocity field behind the trailer. The experiments included the measurement of the pressure distribution on the trailer base, the velocity wake based on particle image velocimetry and the resulting aerodynamic loads. A trailer underbody equipped with a full fairing and a rear diffuser with side plates is shown to reduce the aerodynamic drag coefficient by 2.4 %. The direct influence on the trailer wake and the resultant base pressure of the trailer is presented. The results of the also conducted Computational Fluid Dynamics (CFD) predictions confirm the effect of the drag reducing add-on devices on the velocity and pressure field in accordance to the experimental data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/78816/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:ISSN 1860-0824 (electronic); ISBN: 978-3-319-03158-3 (eBook); DOI 10.1007/978-3-319-03158-3_33; Library of Congress Control Number: 2013957123
Titel:An Experimental and Numerical Investigation of the Near Wake Field of a Tractor-Trailer Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Haff, JohannesJohannes.Haff (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tschech, JoachimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richard, HuguesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Loose, SigfriedSigfried.Loose (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:124
DOI:10.1007/978-3-319-03158-3_33
Seitenbereich:Seiten 325-333
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUniversity of StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, UlrichUniversity of StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Cham Heidelberg New York Dordrecht London
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-03157-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:drag reduction, tractor-trailer, particle image velocimetry, computational fluid dynamics, rear diffuser, underbody fairing
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train II (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Haff, Johannes
Hinterlegt am:26 Mär 2014 13:33
Letzte Änderung:18 Mär 2024 11:34

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