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Experimental Study on Wave Drag Reduction at Slender Bodies by a Self-aligning Aerospike

Wysocki, Oliver und Schülein, Erich und Schnepf, Christian (2014) Experimental Study on Wave Drag Reduction at Slender Bodies by a Self-aligning Aerospike. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 124. Springer Verlag, Cham Heidelberg New York Dordrecht London. Seiten 583-590. doi: 10.1007/978-3-319-03158-3_59. ISBN 978-3-319-03157-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-03158-3_59

Kurzfassung

This work describesexperimental results of a wave drag reducing device tested in the Transonic Wind Tunnel in Göttingen both under static and dynamic conditions. By means of a self-aligning aerospike, the total drag of a blunt-nosed slender body has been reduced by up to 25–30%for Mach numbers between M = 1.4 and M = 2.2. Here, self-aligning means that the spike can pitch freely around its mounting axis and is positioned automatically in direction of the oncoming flow by means of two small vanes. Wind tunnel experiments showed that the spike was able to align with the flow direction even during a fast pitching maneuver (forced sinusoidal movement at f ≤ 7.5Hz and α = 0◦ . . . 20◦).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/78171/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:DOI: 10.1007/978-3-319-03158-3_59, Online ISBN: 978-3-319-03158-3, ISSN 1860-0824 (electronic), Library of Congress Control Number: 2013957123
Titel:Experimental Study on Wave Drag Reduction at Slender Bodies by a Self-aligning Aerospike
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wysocki, Oliveroliver.wysocki (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schülein, Ericherich.schuelein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1125-8504NICHT SPEZIFIZIERT
Schnepf, Christianchristian.schnepf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:124
DOI:10.1007/978-3-319-03158-3_59
Seitenbereich:Seiten 583-590
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUniversity of StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU-BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, UlrichUniversity of StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Cham Heidelberg New York Dordrecht London
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-03157-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wave drag reduction, aerospike, self-aligning aerospike
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:31 Mär 2014 14:55
Letzte Änderung:18 Mär 2024 12:02

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