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Aero-mechanical optimization of a contra-rotating open rotor and assessment of its aerodynamic and acoustic characteristics

Lepot, Ingrid und Leborgne, Michael und Schnell, Rainer und Yin, Jianping und Delattre, Gregory und Falissard, Fabrice und Talbotec, Jerome (2011) Aero-mechanical optimization of a contra-rotating open rotor and assessment of its aerodynamic and acoustic characteristics. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part A: Journal of Power and Energy, 225 (7), Seiten 850-863. SAGE Publications. doi: 10.1177/0957650911413695. ISSN 0957-6509.

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Kurzfassung

Within the frame of the ongoing 7th Framework European Project DREAM, this article presents a synthesis of Cenaero, DLR, and Onera’s joint effort to demonstrate the aerodynamic and acoustic optimization potential of a contra-rotating open rotor. Within WP 3.2 led by Snecma, the objective was to maximize the propellers efficiency at top-of-climb conditions and to minimize the noise emission at take-off focusing on interaction noise while fulfilling the thrust and torque split specifications at both operating points. These objectives were successfully met by the development and exploitation of efficient multi-objective three-dimensional Reynolds-averaged Navier–Stokes (RANS)-based surrogate-assisted optimization strategies. In order to assess the aerodynamic and acoustic characteristics of both baseline and optimized geometries, coupled unsteady RANS (URANS) simulation and farfield prediction based on an integral Ffowcs Williams–Hawkings approach were then carried out. The results demonstrate that although the acoustic criterion driving the optimization process did not lead to an improvement of the noise characteristics over the whole directivity range, it may be regarded as a cost-effective way to incorporate noiserelated aspects into the design intent.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/77974/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aero-mechanical optimization of a contra-rotating open rotor and assessment of its aerodynamic and acoustic characteristics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lepot, Ingridingrid.lepot (at) cenaero.beNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leborgne, Michaelmichael.leborgne (at) cenaero.beNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnell, Rainerrainer.schnell (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yin, Jianpingjianping.yin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delattre, Gregorygregory.delattre (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Falissard, FabriceFabrice.Falissard (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Talbotec, Jeromejerome.talbotec (at) snecma.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 November 2011
Erschienen in:Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part A: Journal of Power and Energy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:225
DOI:10.1177/0957650911413695
Seitenbereich:Seiten 850-863
Verlag:SAGE Publications
ISSN:0957-6509
Status:veröffentlicht
Stichwörter:contra-rotating open rotor (CROR), surrogate-assisted optimization, evolutionary algorithms, surrogate models, CFD, CAA, (u)RANS, interaction tones
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Yin, Dr.-Ing. Jianping
Hinterlegt am:02 Nov 2012 14:43
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:28

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