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Effects of ship emissions on global and regional aerosol distributions for future low-sulfur scenarios

Righi, Mattia und Klinger, Carolin und Eyring, Veronika und Hendricks, Johannes und Lauer, Axel und Petzold, Andreas (2012) Effects of ship emissions on global and regional aerosol distributions for future low-sulfur scenarios. 8th International Conference on Air Quality - Science and Application, 2012-03-19 - 2012-03-23, Athens, Greece. (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

Ocean-going ships are responsible for a large fraction of the total fuel consumption by transportation-related activities. Ships are the largest source of SO2 emissions of all transportation modes and also emit large amounts of NOx and CO2 (Eyring et al., 2010). Recent regulations enacted by the International Maritime Organization (IMO) are now aiming at reducing the maximum sulfur content in marine fuels from currently 4.5% down to 0.5% in 2020. More restrictive limits have been set for coastal shipping routes close to densely populated regions (IMO, 2009). In this study, we perform simulations with the global aerosol-climate model EMAC-MADE to analyze the impact of ship emissions on air quality. Here, we focus on particulate matter, which is known to have adverse effects on human health. We analyze different scenarios of low-sulfur fuel applications in shipping (Righi et al., 2011), including the use of biofuels, to estimate changes in the global and regional aerosol distributions. We find that regulations coming fully into force in 2020 and the consequent use of low-sulfur fuels in shipping lead to strong reductions in surface-level particle concentrations particularly along the most travelled routes. This would improve air quality near the coastlines of Northern Europe, the Western Pacific region and Southeast Asia significantly.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/77534/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Effects of ship emissions on global and regional aerosol distributions for future low-sulfur scenarios
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Righi, MattiaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klinger, Carolincarolin.klinger (at) physik.uni-muenchen.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eyring, VeronikaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hendricks, JohannesDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lauer, Axellauera (at) hawaii.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Petzold, Andreasa.petzold (at) fz-juelich.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 März 2012
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:Aerosol, modeling, transport, shipping, emissions
Veranstaltungstitel:8th International Conference on Air Quality - Science and Application
Veranstaltungsort:Athens, Greece
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 März 2012
Veranstaltungsende:23 März 2012
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Verkehrsentwicklung und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Righi, Dr. Mattia
Hinterlegt am:08 Okt 2012 16:02
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:43

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