elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Injection Effects in Hybrid Rocket Engines

Kobald, Mario und Ciezki, Helmut und Schlechtriem, S. und Willerding, T. und Schindler, A. und Kott, M. und Hahn, M. (2012) Injection Effects in Hybrid Rocket Engines. In: Proceedings. Space Propulsion 2012, 2012-05-07 - 2012-05-10, Bordeaux, France.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

There exists a growing interest in Hybrid rocket engines over the last years. Lots of research has been done on hybrids in general and on topics like combustion efficiency and stability in detail. But only minor work has been done on the design and performance of the injector type. This is especially important since combustion stability can be closely linked to the type of injector and configuration of the pre-combustion chamber. In the present paper a detailed review on earlier work regarding combustion stability has been done. Hot flow experiments have been carried out to evaluate the performance of different injector types including impingement, showerhead and swirl injectors. Characteristic velocity, ISP efficiency and regression rates during hot fire tests are evaluated and compared. Combustion stability is evaluated by means of Fast-Fourier Transformations and spectrograms of the pressure signals. Impingement injectors with high impingement angles produce unstable flow fields which excite vortex shedding and the Helmholtz acoustic mode of the combustion chamber.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/77520/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Injection Effects in Hybrid Rocket Engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kobald, MarioMario.Kobald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1708-3944NICHT SPEZIFIZIERT
Ciezki, HelmutHelmut.Ciezki (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1539-4677NICHT SPEZIFIZIERT
Schlechtriem, S.Stefan.Schlechtriem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Willerding, T.DGLR StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schindler, A.DGLR StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kott, M.DGLR StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hahn, M.DGLR StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Erschienen in:Proceedings
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hybrid rocket engines, injection effects, combustion efficiency
Veranstaltungstitel:Space Propulsion 2012
Veranstaltungsort:Bordeaux, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:7 Mai 2012
Veranstaltungsende:10 Mai 2012
Veranstalter :3AF, ESA, CNES
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Antriebsystemtechnik - Schubkammertechnologie (alt)
Standort: Lampoldshausen
Institute & Einrichtungen:Institut für Raumfahrtantriebe > Treibstoffe
Hinterlegt von: Schmidt, Melanie
Hinterlegt am:08 Okt 2012 20:36
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:43

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.