Matthes, Sigrun und Schumann, Ulrich und Grewe, Volker und Frömming , Christine und Dahlmann, Katrin und Koch , Alexander und Mannstein , Hermann (2012) Climate optimized air transport. In: Atmospheric Physics: Background - Methods - Trends Research Topics in Aerospace. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. Seiten 727-746. ISBN 978-3-642-30182-7. ISSN 2194-8240.
Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.
Offizielle URL: http://www.springer.com/series/8625
Kurzfassung
Aviation climate impact is caused by CO2 and non-CO2 emissions where the climate effect of non-CO2 emissions depends on weather and aircraft route. An aviation system with minimum climate impact may differ from a system with minimum emissions. Considerable potential exists to reduce the climate impact of aviation by weather- and cost-dependent climate-optimized air traffic management (“smart routing”) and aircraft design (“green aircraft”). Current research provides a unique opportunity to systematically investigate the trade-offs between various mitigation concepts and cost functions. Here various approaches are presented to minimize the climate impact on a climatological and weather basis, some being applicable to aircraft designs for reduced climate impact and others offering alternative operational concepts.
| elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/77466/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dokumentart: | Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Titel: | Climate optimized air transport | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Autoren: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Datum: | 2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Erschienen in: | Atmospheric Physics: Background - Methods - Trends | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Referierte Publikation: | Ja | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Open Access: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Seitenbereich: | Seiten 727-746 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Herausgeber: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Verlag: | Springer-Verlag Berlin Heidelberg | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Name der Reihe: | Research Topics in Aerospace | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| ISSN: | 2194-8240 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| ISBN: | 978-3-642-30182-7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Status: | veröffentlicht | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Stichwörter: | transport, climate impact, air traffic management | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr, Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr, Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| HGF - Programm: | Verkehr, Raumfahrt, Luftfahrt | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| HGF - Programmthema: | Verkehrssystem, Erdbeobachtung, ATM und Flugbetrieb (alt) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| DLR - Schwerpunkt: | Verkehr, Raumfahrt, Luftfahrt | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| DLR - Forschungsgebiet: | V VS - Verkehrssystem, R EO - Erdbeobachtung, L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - Projekt Verkehrsentwicklung und Umwelt (alt), R - Atmosphären- und Klimaforschung, L - Klima, Wetter und Umwelt (alt) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Standort: | Oberpfaffenhofen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Institute & Einrichtungen: | Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hinterlegt von: | Freund, Jana | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hinterlegt am: | 24 Sep 2012 15:45 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| Letzte Änderung: | 14 Feb 2013 12:52 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags