elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Pressure variations on a train - Where is the threshold to railway passenger discomfort?

Schwanitz, S. und Wittkowski, M. und Rolny, V. und Basner, M. (2012) Pressure variations on a train - Where is the threshold to railway passenger discomfort? Applied Ergonomics. Elsevier. doi: 10.1016/j.apergo.2012.07.003. ISSN 0003-6870.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The implementation of recent guidelines for tunnel construction in Germany leads to extended air pressure variations inside trains and reduces pressure comfort for railway passengers. A questionnaire survey with 262 passengers revealed that pressure variations are rated less important for riding comfort than climatic and spatial aspects (study 1). A laboratory experiment (study 2) in the pressure chamber at the DLR Institute of Aerospace Medicine with 31 subjects (mean age ¼ 37.7, SD ¼ 12.7; 51.6% male) investigated the effects of systematic pressure variations on discomfort. The pressure changes (pressure increases and decreases) ranged from 1 to 100 mbar and were realized within 1e100 s. We derived thresholds for healthy passengers by means of random effects linear and logistic regression analysis. Logistic doseeresponse curves revealed amplitude/time combinations leading to a certain percentage of passengers perceiving discomfort (e.g. 50% dissatisfied passengers regarding a pressure increase of approximately 30 mbar within 5 s). The findings may help design engineers to meet passengers’ comfort requirements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/77293/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Pressure variations on a train - Where is the threshold to railway passenger discomfort?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwanitz, S.Sandra.Schwanitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wittkowski, M.martin.wittkowski (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rolny, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Basner, M.Mathias.basner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Erschienen in:Applied Ergonomics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.apergo.2012.07.003
Verlag:Elsevier
ISSN:0003-6870
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Pressure, Discomfort, Railway Passenger
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:14 Sep 2012 11:58
Letzte Änderung:08 Nov 2023 07:40

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.