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A New Method for Human Reliability Assessment in Railway Transport

Schwencke, Daniel und Lindner, Tobias und Milius, Birgit und Arenius, Marcus und Sträter, Oliver und Lemmer, Karsten (2012) A New Method for Human Reliability Assessment in Railway Transport. In: 11th International Conference on Probabilistic Safety Assessment and Management (PSAM11) & Annual European Safety and Reliability Conference (ESREL 2012), 8, Seiten 6139-6147. Curran Associates Inc.. PSAM 11 / ESREL 2012, 2012-06-25 - 2012-06-29, Helsinki, Finnland. ISBN 978 162 276 4365.

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Offizielle URL: http://www.proceedings.com/16286.html

Kurzfassung

Even though human factors have a great influence on railway safety, the assessment still follows traditional and inadequate approaches. In railway engineering practice, the error probability of every human action, regardless of its complexity, is often rated with the fixed value 10-3. Improving this reductionist approach, e.g. the in Germany well-established method by Hinzen distinguishes three classes of human behavior. However, this method incorporates the contested statement that skill-based actions are generally less error-prone than rule-based ones and rule-based actions are less error-prone than knowledge-based ones. Moreover in classic approaches the human being is considered as a weak point despite its flexibility to react on unspecified system conditions. In the project SMSmod funded by the German Research Foundation (DFG) a new method for an adequate human reliability assessment is being developed. The internal human processing is modeled by a cognitive processing loop together with cognitive couplings classifying the cognitive demands associated with a particular task. Thereby the focus is on the human’s ability to adapt to and recover from hazardous situations (resilience) instead of human errors. This paper gives an overview of the project so far and focuses on the importance of performing shaping factors (PSFs). The approaches of a CAHR analysis and a detailed PSF analysis which are pursued in parallel are presented and their expected importance for the project is shown.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/77209/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A New Method for Human Reliability Assessment in Railway Transport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwencke, Danieldaniel.schwencke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0592-9551NICHT SPEZIFIZIERT
Lindner, TobiasInstitut für Eisenbahnwesen und Verkehrssicherung, TU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milius, BirgitInstitut für Eisenbahnwesen und Verkehrssicherung, TU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arenius, MarcusFachgebiet Arbeits- und Organisationspsychologie, Universität KasselNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sträter, OliverFachgebiet Arbeits- und Organisationspsychologie, Universität KasselNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lemmer, KarstenInstitut für Verkehrssystemtechnik, DLR BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2012
Erschienen in:11th International Conference on Probabilistic Safety Assessment and Management (PSAM11) & Annual European Safety and Reliability Conference (ESREL 2012)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:8
Seitenbereich:Seiten 6139-6147
Verlag:Curran Associates Inc.
ISBN:978 162 276 4365
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human Reliability, Railway, Ergonomics, Cognition
Veranstaltungstitel:PSAM 11 / ESREL 2012
Veranstaltungsort:Helsinki, Finnland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 Juni 2012
Veranstaltungsende:29 Juni 2012
Veranstalter :ESRA und International Association for PSAM
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrsmanagement (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VM - Verkehrsmanagement
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Railway System (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Bahnsysteme
Hinterlegt von: Schwencke, Dr. Daniel
Hinterlegt am:07 Dez 2012 14:37
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:43

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