elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Continuous assessments of pressure comfort on a train - A field-laboratory comparison

Schwanitz, S. und Wittkowski, M. und Rolny, V. und Samel, Ch. und Basner, M. (2012) Continuous assessments of pressure comfort on a train - A field-laboratory comparison. Applied Ergonomics, online, Seiten 1-7. Elsevier. doi: 10.1016/j.apergo.2012.04.004.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Pressure variations on a train predominantly occur while trains are passing through tunnels. These aerodynamic effects may give rise to aural discomfort in railway passengers. We conducted a field study on the high speed railway track Cologne-Frankfurt/Main as well as a simulation study in our pressure chamber TITAN (DLR-Institute of Aerospace Medicine) with 31 subjects (mean age ¼ 37.7, SD ¼ 12.7; 51.6% male) to investigate pressure comfort for passengers. Continuous assessments of pressure events using sliders and retrospective assessments were acquired. Pressure variations were mostly tolerated. A comparison of field and laboratory setting revealed high congruency of continuous as well as retrospective assessments. A generalized estimating equation model identified pressure change attributes contributing to passengers’ discomfort. Beside attributes of instantaneous pressure changes (e.g. high amplitudes, short durations), pressure events of the recent past significantly influenced current discomfort. Design engineers may use these findings to improve train and tunnel design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76931/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Continuous assessments of pressure comfort on a train - A field-laboratory comparison
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwanitz, S.sandra.schwanitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wittkowski, M.martin.wittkowski (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rolny, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Samel, Ch.christina.samel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Basner, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Erschienen in:Applied Ergonomics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:online
DOI:10.1016/j.apergo.2012.04.004
Seitenbereich:Seiten 1-7
Verlag:Elsevier
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Pressure variation, Passenger comfort, Railway
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:08 Aug 2012 15:39
Letzte Änderung:08 Nov 2023 07:40

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.