elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Shape Optimization of Train Head Cars using Adjoint-based Computational Fluid Dynamics

Jakubek, Daria und Herzog, Sebastian und Wagner, Claus (2012) Shape Optimization of Train Head Cars using Adjoint-based Computational Fluid Dynamics. International Journal of Railway Technology, 1 (2), Seiten 67-88. Saxe-Coburg. doi: 10.4203/ijrt.1.2.4. ISSN 2049-5358.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.ctresources.info/ijrt/paper.html?id=16

Kurzfassung

The operating conditions of modern high-speed trains require optimized aerodynamic shapes, which can be developed during the design phase using efficient numerical methods. In this context, many of the interesting aerodynamic features can be determined numerically by solving the Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) equations. The focus of the presented study is to explore how far adjoint-based shape optimization using the continuous approach in conjunction with filtered gradients and CAD-free mesh morphing based on radial basis function interpolation is capable of meeting the requirements of aerodynamic train design. First results considering shape optimization with regard to the generated pressure wave in external flows reveal the feasibility and capability of the developed process chain. This paper is based upon D. Jakubek et al. [1]. The current version includes new results from modified testcases.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76348/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Shape Optimization of Train Head Cars using Adjoint-based Computational Fluid Dynamics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jakubek, Dariadaria.jakubek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Herzog, SebastianSebastian.Herzog (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Erschienen in:International Journal of Railway Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:1
DOI:10.4203/ijrt.1.2.4
Seitenbereich:Seiten 67-88
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pombo, Dr. Joao IDMEC-IST, Lisbon, Portugal NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Saxe-Coburg
ISSN:2049-5358
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high-speed trains, numerical aerodynamics, shape optimization, adjoint methods, mesh morphing, radial basis functions, filtered gradients
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Jakubek, Daria
Hinterlegt am:17 Mai 2013 11:03
Letzte Änderung:18 Jul 2023 17:07

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.