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Simulated Lidar Signals for Wake Vortex Detection ahead of the Aircraft

Hirschberger, Markus Christoph und Misaka, Takashi und Holzäpfel, Frank und Horn , Christian (2012) Simulated Lidar Signals for Wake Vortex Detection ahead of the Aircraft. DLR-Forschungsbericht. DLR-FB 2012-02 . DLR Institut für Physik der Atmosphäre. 14 S.

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4MB

Kurzfassung

Within the DLR-project “Wetter & Fliegen“ a feasibility study of airborne lidar sensors for active control at flying through wind shear and turbulent air masses (specifically wake vortices) was carried out. The main goal of such sensors is delivering sufficiently precise real-time measurements of the wind field in a short range in front of an aircraft under clear air conditions up to cruising speed at every altitude, so that a dangerous disturbance in terms of turbulent air motion at an encounter can be alleviated by an active control system with an automatic feed-forward controller. So far, no realized lidar sensor meets the requirements with regard to accuracy, rapidity and spatial resolution of wind measurements necessary for active control. For this reason, we investigate the potential of two suited systems by means of simulations including the physical properties of lidars and atmosphere: a Fringe-Imaging(FI) Doppler Wind Lidar (DWL) similar to the one developed within the project AWIATOR and a Backscatter Lidar (BL) for wind measurements. Though a totally new optical design might be necessary for the latter device to operate at a sufficiently high spatial resolution, the signal processing offers wind components in the y- and z-directions (transversal to the aircraft’s propagation axis x) in very short time. From the results of DWL and BL simulations it turns out to be advisable to combine a Fringe-Imaging DWL for the xcomponent measurements with a BL for the y- and z-component measurements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/75531/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Forschungsbericht)
Titel:Simulated Lidar Signals for Wake Vortex Detection ahead of the Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hirschberger, Markus ChristophDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Misaka, TakashiDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Horn , ChristianDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Februar 2012
Erschienen in:The DLR Project Wetter & Fliegen
Open Access:Ja
Seitenanzahl:14
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Gerz, ThomasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, CarstenDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. Bibliotheks- und Informationswesen, Köln
ISSN:1434-8454
Status:veröffentlicht
Stichwörter:airborne lidar sensors for wind measurements, active control, Doppler Wind Lidar, Backscatter Lidar, simulations
Institution:DLR Institut für Physik der Atmosphäre
Abteilung:Lidar
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Lidar
Institut für Flugsystemtechnik
Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Hirschberger, Markus
Hinterlegt am:02 Jul 2012 16:19
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:35

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