elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Climate impact assessment of varying cruise flight altitudes applying the CATS simulation approach

Koch, Alexander und Lührs, Benjamin und Dahlmann, Katrin und Linke, Florian und Grewe, Volker und Litz, Markus und Plohr, Martin und Nagel, Björn und Gollnick, Volker und Schumann, Ulrich (2011) Climate impact assessment of varying cruise flight altitudes applying the CATS simulation approach. 3rd International Conference of the European Aerospace Societies (CEAS), 2011-10-26 - 2011-10-28, Venedig, Italien.

[img] PDF
724kB

Kurzfassung

The present paper describes a comprehensive assessment and modelling approach that was developed in the DLR project Climate compatible Air Transport System (CATS) with the goal to analyze different options to reduce the climate impact of aviation. The CATS simulation chain is applied to assess the climate impact reduction potential (via CO2, contrail-cirrus, H2O, NOx, ozone, methane, primary mode ozone) for the world fleet of a representative long-range aircraft operated on a global route network in the year 2006. The average temperature response (ATR) and the direct operating costs (DOC) are calculated for flights with varying cruise flight altitudes and speeds. The obtained results are expressed as relative changes with respect to the minimum DOC trajectory and assessed as cost-benefit ratio (ATR vs. DOC). The results are highlighted for a single route and transferred to the global route network, showing a large potential to reduce the climate impact of aviation for small to moderate increments on costs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/74385/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Climate impact assessment of varying cruise flight altitudes applying the CATS simulation approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Koch, AlexanderAlexander.Koch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lührs, BenjaminTUHHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dahlmann, KatrinKatrin.Dahlmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3198-1713NICHT SPEZIFIZIERT
Linke, FlorianFlorian.Linke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1403-3471NICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, VolkerVolker.Grewe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8012-6783NICHT SPEZIFIZIERT
Litz, Markusmarkus.litz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, Martinmartin.plohr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6165-0838NICHT SPEZIFIZIERT
Nagel, BjörnBjoern.Nagel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerVolker.Gollnick (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, UlrichUlrich.Schumann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5255-6869NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Oktober 2011
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Climate compatible Air Transport System, Climate impact assessment, Operational measures, Varying cruise altitudes, Distributed Design Environment
Veranstaltungstitel:3rd International Conference of the European Aerospace Societies (CEAS)
Veranstaltungsort:Venedig, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Oktober 2011
Veranstaltungsende:28 Oktober 2011
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen , Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Lufttransportsysteme
Hinterlegt von: Koch, Alexander
Hinterlegt am:24 Jan 2012 10:01
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:40

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.