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Experimental investigation of the influence of the flow structure on the aerodynamic coefficients of the IXV vehicle

Gawehn, Thomas und Neeb, Dominik und Tarfeld, Frank und Gülhan, Ali und Dormieux, M. und Binetti, P. und Walloschek, T. (2011) Experimental investigation of the influence of the flow structure on the aerodynamic coefficients of the IXV vehicle. Shock Waves, 21 (3), Seiten 253-266. Springer. doi: 10.1007/s00193-011-0326-y. ISSN 0938-1287.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1007/s00193-011-0326-y

Kurzfassung

In the framework of the ESA Future Launchers Preparatory Program (FLPP) an experimental study on the aerodynamic behavior during the re-entry phase of the Intermediate eXperimental Vehicle (IXV) configuration was conducted in the DLR hypersonic wind tunnel H2K in Cologne. Tests were carried out at Mach 6.0 and 8.7 with different flap deflection angles and the angle of attack varied continuously between 20◦ and 55◦ to investigate the flow topology as well as the aerodynamic forces and moments and the surface pressure distribution. The experimental data show that depending on the combination of the flap deflection angle (δL/R) and angle of attack (α) the complex flow structure in the vicinity of the flaps significantly influences the vehicle’s aerodynamic coefficients. An analysis of this shock/shock and shock/boundary layer interaction causing flow separation with reattachment is performed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/73923/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental investigation of the influence of the flow structure on the aerodynamic coefficients of the IXV vehicle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gawehn, ThomasThomas.Gawehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1628-0062NICHT SPEZIFIZIERT
Neeb, DominikDominik.Neeb (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5848-3055NICHT SPEZIFIZIERT
Tarfeld, FrankDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gülhan, AliAli.Guelhan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4905-5881NICHT SPEZIFIZIERT
Dormieux, M.EADS AstriumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Binetti, P.NGL PrimeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Walloschek, T.ESA/ESTECNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 Mai 2011
Erschienen in:Shock Waves
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:21
DOI:10.1007/s00193-011-0326-y
Seitenbereich:Seiten 253-266
Verlag:Springer
ISSN:0938-1287
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics; Shock-shock interaction, Hypersonic, Re-entry, Intermediate eXperimental Vehicle, IXV, FLPP, H2K
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Anlagen u. Messtechnik (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Hinterlegt von: Gawehn, Dr.-Ing. Thomas
Hinterlegt am:13 Jan 2012 08:36
Letzte Änderung:13 Dez 2022 14:31

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