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The Application of Background Oriented Schlieren Method to Aircraft Wake Vortex Investigations

Politz, Christina und Over, Benedikt und Kirmse, Tania (2013) The Application of Background Oriented Schlieren Method to Aircraft Wake Vortex Investigations. In: Research Topics in Aerospace Advanced In-Flight Measurement Techniques. Springer Verlag, Heidelberg New York Dordrecht London. Seiten 321-329. doi: 10.1007/978-3-642-34738-2_19. ISBN 978-3-642-34737-5 . ISSN 2194-8240.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-34738-2/page/1

Kurzfassung

Vortex wakes of conventional aircraft and their propagating nature close to the ground have a great impact on the safety and efficiency of the traffic flow on an airport. The development of a measurement technique which helps detecting e.g. the density gradients in the air due to the wake vortices and understanding the nature of such a flow structure in its natural environment can improve the predictability of this hazardous phenomenon. Therefore, the practical aspects of the implementation of an advanced Schlieren technique on an airport are described in this chapter. Two experiments based on slightly different setups and locations relatively to the runway were conducted in order to assess the feasibility of the Background Oriented Schlieren method (BOS) for the detection and investigation of aircraft wake vortices. The evaluation of the obtained data indicated a sufficient ability of this technique to detect strong density gradient but on the other hand, turned out to be less efficient when dealing with the peculiarities of a large scale outdoor experiment.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/72091/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:eBook: 978-3-642-34738-2, eISSN: 2194-8259, DOI: 10.1007/978-3-642-34738-2_19, Chapter 19
Titel:The Application of Background Oriented Schlieren Method to Aircraft Wake Vortex Investigations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Politz, Christinachristina.politz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0141-5764NICHT SPEZIFIZIERT
Over, BenediktDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kirmse, Taniatania.kirmse (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:Research Topics in Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-642-34738-2_19
Seitenbereich:Seiten 321-329
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Boden, FritzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lawson, NickolasCranfield University, National Flying Laboratory Centre, Beds, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jentink, Henk W.NLR, Amsterdam, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kompenhans, JürgenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Heidelberg New York Dordrecht London
Name der Reihe:Advanced In-Flight Measurement Techniques
ISSN:2194-8240
ISBN:978-3-642-34737-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Background Oriented Schlieren method (BOS)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:27 Mai 2013 16:17
Letzte Änderung:03 Aug 2023 10:33

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