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Study of an Airblast Atomizer Spray in a Lean Burn Aero-Engine Model Combustor at Engine Conditions

Freitag, Stefan und Behrendt, Thomas und Heinze, Johannes und Lange, Lena und Meier, Ulrich und Hassa, Christoph und Rackwitz, Leif (2011) Study of an Airblast Atomizer Spray in a Lean Burn Aero-Engine Model Combustor at Engine Conditions. ILASS 2011, 2011-09-05 - 2011-09-07, Estoril, Portugal. ISBN 9789892024097.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.ilass2011.org/programme.asp

Kurzfassung

This contribution reports on results of fuel spray caracterization experiments in the primary zone of a lean combustor equipped with a piloted injector with airblast atomization. Tests were performed at idle and engine cruise conditions in an optically accessible high pressure single sector rig, using planar Mie scattering and Phase Doppler Anemometry (PDA). In the case of PDA; the primary goal was to perform a survey to explore the applicability of PDA in combusting high pressure two phase flows, and to develop strategies for optimization and validation of the technique under such conditions. Data on liquid fuel placement, droplet velocities and sizes are presented and discussed. Size-dependent droplet velocities and Sauter mean diameters were measured at different axial and radial positions in the combustor, showing generally small droplets. Velocities of droplets with different sizes were found to be generally similar. The data illustrate the necessity of a careful design of the optical arrangement and operation parameters of a PDA setup under the adverse conditions existing in a jet engine combustor.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/71319/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen:Das Dokument ist auf der angegebenen offiziellen URL als Abstract und Paper kostenlos zum Herunterladen hinterlegt.
Titel:Study of an Airblast Atomizer Spray in a Lean Burn Aero-Engine Model Combustor at Engine Conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Freitag, Stefanstefan.freitag (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrendt, ThomasThomas.Behrendt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4154-3277NICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, JohannesJohannes.Heinze (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lange, LenaLena.Lange (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meier, UlrichUlrich.Meier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, ChristophChristoph.Hassa (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rackwitz, Leifleif.rackwitz (at) rolls-royce.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2011
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:9789892024097
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airblast Atomizer, Combustor, Aero engine, PDA,
Veranstaltungstitel:ILASS 2011
Veranstaltungsort:Estoril, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 September 2011
Veranstaltungsende:7 September 2011
Veranstalter :Instituto Superior Técnico; Center for Innovation, Technology and Policy Research, IN+ Av. Rovisco Pais 1049 Lisboa, Portugal
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Freitag, Stefan
Hinterlegt am:02 Nov 2011 08:46
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:36

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