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Numerical Comparison of Dynamic Stall for 2DAirfoils and an Airfoils Model in the DNW-TWG

Klein, Alexander und Richter, Kai und Gardner, Anthony Donald und Altmikus, A.R.M. und Lutz, Thorsten und Krämer, E (2011) Numerical Comparison of Dynamic Stall for 2DAirfoils and an Airfoils Model in the DNW-TWG. 37th European Rotorcraft Forum, 2011-09-13 - 2011-09-15, Milan, Italy.

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Offizielle URL: http://www.erf2011.org/

Kurzfassung

The airfoil sections of helicopter rotors experience a wide range of flow conditions in forward flight from transonic flow on the advancing blade to subsonic flow and high angles of attack on the retreating blade. Most notably, the dynamic stall phenomenon has been a research topic for decades and various models have been introduced to predict the unsteady characteristics of the rotor blade undergoing unsteady separation. The objective of the present paper is to compare 2D dynamic stall computations, suitable for airfoil design studies considering unsteady characteristics, with wind tunnel environment CFD simulations taking into account three-dimensionality and wall effects. Differences between experiment and 2D computations can be partly attributed to side wall effects which alter the effective angle of attack at the mid-section pressure measurement plane. In order to gain more insight into these effects, investigations are presented which show the wind tunnel wall boundary layers and separation effects at the sidewall-airfoil junction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/70801/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung, Paper)
Titel:Numerical Comparison of Dynamic Stall for 2DAirfoils and an Airfoils Model in the DNW-TWG
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klein, AlexanderIAG StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony DonaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Altmikus, A.R.M.ECDNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lutz, ThorstenIAG StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EIAG StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 576-586
Name der Reihe:Conference Proceedings on CD-ROM
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wall interference, CFD, Dynamic stall, Rotor, Helicopter, Blade, Aerodynamics, FLOWER
Veranstaltungstitel:37th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Milan, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 September 2011
Veranstaltungsende:15 September 2011
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Gardner, Dr.habil. Anthony
Hinterlegt am:28 Sep 2011 10:57
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:36

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