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POSTBUCKLING ANALYSIS OF COMPOSITE SHELL STRUCTURES: TOWARD FAST AND ACCURATE TOOLS WITH IMPLICIT FEM METHODS

Doreille, Mathias und Merazzi, Silvia und Degenhardt, Richard und Rohwer, Klaus (2010) POSTBUCKLING ANALYSIS OF COMPOSITE SHELL STRUCTURES: TOWARD FAST AND ACCURATE TOOLS WITH IMPLICIT FEM METHODS. International Journal of Structural Stability and Dynammics, 10 (4), Seiten 941-948. World Scientific Publishing Co. ISSN 0219-4554.

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Kurzfassung

Ideas and tools for improving the response time of composite shell postbuckling calculations by means of the finite element (FE) method are presented. While traditional FE tools are able to predict elastic response relatively accurately, they are slow in analysis response time, a situation which becomes far worse if damage phenomena are to be included in the simulations. This paper describes the B2000++ FE-based tool for postbuckling analysis of composite panlels, one of the objectives of the COCOMAT EC-funded research project. The developments comprise a static nonlinear FE continuation solver with artificial damping, a line search technique for improving the convergence of the Newton algorithm, and an implicit dynamic nonlinear solver with linear multistep time integration and variable time step size controled by a local time integration error estimation. In addition, an efficient and robust family of elements — specifically, shell elements with assumed natural strain and enhanced assumed strain to reduce locking, automatic selection between five or six degrees of freedom per node and continuity of the shell normal between elements for proper handling of shell intersections and for correct transfer of twisting moments in curved shell models — is described. If the material is linear, the elements feature preintegration through the thickness of linear materials to reduce the cost of evaluating the elements' first and second variations. The solvers and elements are implemented in the B2000++ FE simulation environment, which provides fast sparse linear solvers and FE assemblers running in threaded mode on multicore processors, thus resulting in short analysis response times, particularly for postbuckling analysis of composite panels. Validation of the developments is illustrated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/68345/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:POSTBUCKLING ANALYSIS OF COMPOSITE SHELL STRUCTURES: TOWARD FAST AND ACCURATE TOOLS WITH IMPLICIT FEM METHODS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Doreille, MathiasSMR SANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Merazzi, SilviaSMR SANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Degenhardt, RichardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rohwer, KlausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2010
Erschienen in:International Journal of Structural Stability and Dynammics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
Seitenbereich:Seiten 941-948
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Yang, Y.B.National Tauwan UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wang, C.M.National University of SingaporeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reddy, J.N.Texas A&M UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Degenhardt, RichardDLR, Guest EditorNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:World Scientific Publishing Co
Name der Reihe:International Journal of Structural Stability and Dynamics
ISSN:0219-4554
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Buckling; postbuckling; composite shell structures
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen & Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Strukturmechanik
Hinterlegt von: Ries, Doris
Hinterlegt am:12 Jan 2011 12:15
Letzte Änderung:06 Sep 2019 15:26

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