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A contrail cirrus prediction tool

Schumann, Ulrich (2010) A contrail cirrus prediction tool. In: Proceedings of the 2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2), 2010-10, Seiten 69-74. DLR. 2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2), 2009-06-22 - 2009-06-25, Aachen, Germany and Maastricht, The Netherlands. ISSN 1434-8454.

[img] PDF (CoCiP Text)
394kB

Offizielle URL: http://www.pa.op.dlr.de/tac/2009/proceedings.html

Kurzfassung

An new “Contrail Cirrus Prediction Tool” (CoCiP) has been developed to simulate contrail cirrus resulting from a single flight as well as from a fleet of cruising aircraft, flight by flight, regionally or globally. The method predicts contrail cirrus for given air traffic and weather prediction data. The method describes the life cycle of each contrail individually using a Lagrangian Gaussian plume model with simple bulk contrail ice properties, without feedback to meteorology. Contrails are initiated when the Schmidt-Appleman criterion is satisfied and when the ambient atmosphere is humid enough to allow for contrail persistence. The initial plume properties reflect properties of the originating aircraft. The evolution of individual contrails of cruising aircraft is computed using wind, temperature, humidity, and ice water content from numerical weather prediction (NWP) output. The plume trajectory follows horizontal and vertical wind. The model simulates shear and turbulence driven spreading, ice water content as a function of ice supersaturation, and some ice particle loss processes (turbulent mixing, aggregation and sedimentation). Radiative cloud forcing is estimated for the sum of all contrails using radiative fluxes without contrails from NWP output. The tool is kept simple to allow for efficient contrail simulations. The method has been tested for case studies with some comparisons to observations. The most critical input parameter is the NWP humidity field. The results compare favourably with observations and support interpretations of insitu, satellite and lidar observed aviation impact on cirrus clouds. CoCiP can be used to predict and minimize the climate impact of contrails.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/68002/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:A contrail cirrus prediction tool
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schumann, UlrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Erschienen in:Proceedings of the 2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2010-10
Seitenbereich:Seiten 69-74
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Sausen, RobertNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Velthoven, Peter F. J. vanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brüning, ClausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blum, AnjaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:DLR
Name der Reihe:Forschungsbericht
ISSN:1434-8454
Status:veröffentlicht
Stichwörter:contrails, contrail cirrus, simulation
Veranstaltungstitel:2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2)
Veranstaltungsort:Aachen, Germany and Maastricht, The Netherlands
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Juni 2009
Veranstaltungsende:25 Juni 2009
Veranstalter :DLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Schumann, Prof.Dr.habil. Ulrich
Hinterlegt am:27 Dez 2010 14:58
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:33

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