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Single pulse broadband nitrogen CARS measurements on a high enthalpy, hypersonic flow field at temperatures up to 5800 K

Fischer, M. und Magens, E. und Müller, M. und Koch, U. und Esser, B. und Gülhan, A. (2010) Single pulse broadband nitrogen CARS measurements on a high enthalpy, hypersonic flow field at temperatures up to 5800 K. In: Conference proceedings on CD, 2010 (ISL-PR 808/2010). Deutsch-Französiches Forschungsinstitut Saint Louis. Measurement and Optical Techniques for Aerospace Research (MOTAR), 2010-03-29 - 2010-03-30, St.Louis, Frankreich.

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Kurzfassung

Single pulse broadband Coherent Anti-Stokes Raman Scattering (CARS) was used to measure the thermal non-equilibrium flow properties in the high enthalpy hypersonic flow field (11.8 MJ/kg, 5800 K) of the arc heated facility L3K in Cologne. Nitrogen CARS was applied in the free stream flow at 64 mbar and in the vicinity front of a probe body at app. 1 bar. At both conditions a distinct thermodynamic non-equilibrium was found, but vice versa for both positions. In the free stream the vibrational temperature was about 920 K higher than the rotational temperature, which should be in equilibrium with the translational movement within a few collisions. Downstream the shock front (e.g. between shock and body) a rotational temperature exceeded the vibrational temperature by about 1100 K. The CARS measurements on nitrogen were chosen because of the high thermal stability of molecular nitrogen, resulting in a mass fraction of still 76 %. Additionally, the spectral simulation of nitrogen CARS spectra is well developed. The aim of this study was to test the feasibility to perform time resolved CARS temperature measurements on nitrogen which is the main molecular component of the flow. Details of the experimental set up and results are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/67705/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Single pulse broadband nitrogen CARS measurements on a high enthalpy, hypersonic flow field at temperatures up to 5800 K
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fischer, M.DLR-AT, Michael.Fischer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Magens, E.DLR-ATNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, M.DLR-ATNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koch, U.DLR-AS-HYNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Esser, B.DLR-AS-HYNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gülhan, A.DLR-AS-HYNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 März 2010
Erschienen in:Conference proceedings on CD
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2010
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Leopold, FriedrichDeutsch-Französiches Forschungsinstitut Saint Louis, 5 rue Général Cassagnou, F - 68301 Saint-Louis (France) NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Deutsch-Französiches Forschungsinstitut Saint Louis
Name der Reihe:MOTAR Proceedings
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Coherent Anti-Stokes Raman Scattering (CARS), thermal non-equilibrium, vibrational temperature, rotational temperature, high enthalpy hypersonic flow field, arc heated facility, temperature, measurement, nitrogen
Veranstaltungstitel:Measurement and Optical Techniques for Aerospace Research (MOTAR)
Veranstaltungsort:St.Louis, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 März 2010
Veranstaltungsende:30 März 2010
Veranstalter :Deutsch-Französiches Forschungsinstitut Saint Louis (ISL)
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W RP - Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Grundlagen Raumtransport - Innovativer Thermalschutz (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Hinterlegt von: Fischer, Dr.rer.nat. Michael
Hinterlegt am:16 Dez 2010 13:30
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:33

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