elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Effects of nocturnal aircraft noise on cognitive performance in the following morning: dose- response relationships in laboratory and field.

Elmenhorst, E.-M. und Elmenhorst, D. und Wenzel, J. und Quehl, J. und Müller, U. und Maass, H. und Vejvoda, M. und Basner, M. (2010) Effects of nocturnal aircraft noise on cognitive performance in the following morning: dose- response relationships in laboratory and field. International Archives of Occupational and Environmental Health, 83 (7), Seiten 743-751. Springer. doi: 10.1007/s00420-010-0515-5. ISSN 0340-0131.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Objective: Nocturnal aircraft noise disturbs sleep and impairs recuperation. We investigated in laboratory and field studies whether noise-induced sleep fragmentation is associated with performance impairments in a psychomotor vigilance task (PVT) and a memory search task. Methods: In the laboratory, 112 participants were exposed to aircraft noise during 9 consecutive nights. In the field, 64 participants were examined during 9 consecutive nights in the vicinity of Cologne/Bonn airport. Reaction time, signal detection performance and subjective task load were recorded. Results: Dose–response relationships showed significant, linear impairments in reaction times. In the laboratory, reaction time in PVT increased with 0.13 ms/dB equivalent noise level (LAeq) plus 0.02 ms/noise event. In the field study, reaction time increased with 0.3 ms/dB LAeq. Participants worked significantly less accurate after nocturnal noise exposure. Conclusion Influences of LAeq and number of noise events on daytime performance were small but consistent and significant, stressing the potential public health impact of nocturnal noise exposure.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/65715/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Effects of nocturnal aircraft noise on cognitive performance in the following morning: dose- response relationships in laboratory and field.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Elmenhorst, E.-M.eva-maria.elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wenzel, J.juergen.wenzel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quehl, J.julia.quehl (at) dlr.dlrNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, U.uwe.mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maass, H.hartmut.maass (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vejvoda, M.martin.vejvoda (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Basner, M.mathias.basner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Erschienen in:International Archives of Occupational and Environmental Health
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:83
DOI:10.1007/s00420-010-0515-5
Seitenbereich:Seiten 743-751
Verlag:Springer
ISSN:0340-0131
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Nocturnal aircraft noise, Performance, Reaction time, Dose–response relationships, Field, Laboratory
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Leiser Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von:UNGÜLTIGER BENUTZER
Hinterlegt am:26 Nov 2010 12:27
Letzte Änderung:03 Jun 2024 11:50

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.