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- Particle Image Velocimetry - Development and Certification of a Promising Tool for In-Flight Flow Flied Measurements

Politz, Christina und Konrath, Robert und Schröder, Andreas und Agocs, Janos und Boden, Fritz und Grüttemann, Andreas und Kreienfeld, Malte (2010) - Particle Image Velocimetry - Development and Certification of a Promising Tool for In-Flight Flow Flied Measurements. 21th SFTE (EC) Symposium, 2010-10-03 - 2010-10-06, Vergiate (VA), Italy.

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Kurzfassung

Nowadays, advanced optical measurement methods for wind tunnel or laboratory applications become more and more sophisticated and relatively easy to employ, even in complex and severe experimental environments. Hence, the European research project AIM (Advanced In-flight Measurement Techniques) intended to transfer the present experiences of optical deformation and flow visualisation tools to flight tests in order to measure at real aircraft and flight Reynolds numbers. Within three flight tests conducted in September 2009, PIV (Particle Image Velocimetry) recordings have been acquired with the help of a commonly used and well approved PIV system. A highly turbulent and intermittent flow field was recorded which was mainly influenced by the propeller slipstream, the fuselage boundary layer and the flap downwash. The outcome of this campaign proved the applicability of this optical flow measurement tool for flight testing. In this regard, the main advantages of the PIV technique are its non-intrusive nature as well as the capability of providing velocity information with high spatial resolution in a flow field. This ability ensures the determination of valuable instantaneous velocity vector field data during flight tests, whereas on the other side external probes or intrusive sensors could only obtain discrete single point values of the desired parameters. Nevertheless, a number of significant challenges for the application of in-flight PIV to future flight tests still remain related to the aircraft operation and certification. This paper presents and discusses the preparation, realisation and results of the in-flight PIV measurement campaign as well as future developments and improvements which have to be pursuit in order to make PIV a cost efficient flight test technique.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/65310/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:- Particle Image Velocimetry - Development and Certification of a Promising Tool for In-Flight Flow Flied Measurements
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Politz, ChristinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Konrath, RobertNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Agocs, JanosNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boden, FritzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grüttemann, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreienfeld, MalteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-14
Name der Reihe:Conference Proceedings on USB-Stick
Status:veröffentlicht
Stichwörter:AIM (Advanced In-flight Measurement Techniques), PIV (Particle Image Velocimetry)
Veranstaltungstitel:21th SFTE (EC) Symposium
Veranstaltungsort:Vergiate (VA), Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Oktober 2010
Veranstaltungsende:6 Oktober 2010
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Flugführung > ATM-Simulation
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:14 Okt 2010 14:02
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:30

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