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Ship track characteristics derived from geostationary satellite observations on the west coast of southern Africa

Schreier, M. und Joxe, L. und Eyring, V. und Bovensmann, H. und Burrows, J. P. (2010) Ship track characteristics derived from geostationary satellite observations on the west coast of southern Africa. Atmospheric Research, 95, Seiten 32-39. Elsevier. doi: 10.1016/j.atmosres.2009.08.005.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.atmosres.2009.08.005

Kurzfassung

Observations of the instrument SEVIRI (Spinning Enhanced Visible and Infra-Red Imager) onboard the geostationary orbit Meteosat-8 were analyzed to study the diurnal behaviour, length and lifetime of so-called ship tracks near the west coast of southern Africa. Several days of data between May and November 2004 from the SEVIRI 3.9 µm-channel were used to analyse the characteristics of more than 230 ship tracks by visual analysis. The results show a diurnal variation with maximum occurrence around 10 am. The length and lifetime of the 230 ship tracks shows significant variation: the mean lifetime detected by means of the visibility in the 3.9 µm channel, was 18 h (± 11 h), but lifetimes up to 60 h have also been observed. The mean observed length is 458 km (± 317 km), with an observed maximum of 1500 km, showing a high dependence on wind direction in the region of interest. To take into account the high variations of the examined variables, we also present distribution functions for the length and the lifetime of ship tracks. The distribution functions can be used to improve estimates of radiative forcing from polar orbiting satellites and for parameterisations of sub-grid scale processes in global model simulations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/61605/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Ship track characteristics derived from geostationary satellite observations on the west coast of southern Africa
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schreier, M.IUP, Bremen; DLR-IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Joxe, L.IUP, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eyring, V.DLR-IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bovensmann, H.IUP, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Burrows, J. P.IUP, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Erschienen in:Atmospheric Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:95
DOI:10.1016/j.atmosres.2009.08.005
Seitenbereich:Seiten 32-39
Verlag:Elsevier
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ship tracks, remote sensing, radiative forcing
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Umweltwirkungen des Verkehrs (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Eyring, PD Dr. habil. Veronika
Hinterlegt am:15 Dez 2009 12:09
Letzte Änderung:10 Jan 2019 15:46

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