elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

CityMobil: Human factors issues regarding highly-automated vehicles on an eLane

Toffetti, Antonella und Wilschut, Ellen und Martens, Marieke und Schieben, Anna und Rambaldini, Amon und Merat, Natasha und Flemisch, Frank (2009) CityMobil: Human factors issues regarding highly-automated vehicles on an eLane. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. US National Research Council. ISSN 0361-1981.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

In the European project ‘CityMobil’ the human factors aspects of (semi) autonomous driving are investigated. Systems in the car and in the driving environment enable the driver to drive (semi) automatically in a driving lane (eLane). One of the issues is the optimal interface for the change from automated to manual control and vice versa. Therefore, we conducted a driving simulator experiment with the aim to design and test the difference between a vocal and acoustic user interface, for a vehicle driven both manually and automatically. In the experiment the behaviour of 24 drivers was observed, focusing on the transition of control and the occurrence of system errors. The performance of the transition of control was adequate for both interfaces at the beginning and ending of an eLane. In case of system failure, 15% of drivers failed to take timely control of the car for both interfaces. However if drivers regained control, they had a shorter response time to initiated the transfer of control to a manual mode with the vocal interface. Moreover, a subjective questionnaire showed that the vocal interface had a higher acceptance and perceived usability, than the acoustic interface. This study suggests that the vocal interface was preferred by the participants and can be recommended for the HMI of (semi) automated vehicles, especially when providing warnings about the system’s malfunctioning.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/61318/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:CityMobil: Human factors issues regarding highly-automated vehicles on an eLane
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Toffetti, AntonellaCRFNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilschut, EllenTNONICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martens, MariekeTNONICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schieben, AnnaDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rambaldini, AmonCRFNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Merat, NatashaITS LeedsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flemisch, FrankDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2009
Erschienen in:Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Verlag:US National Research Council
ISSN:0361-1981
Status:veröffentlicht
Stichwörter:automated driving, highly-automated driving, CityMobil, eLane, vocal user interface, acoustic user interface
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrerassistenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Schieben, Anna Maria
Hinterlegt am:22 Dez 2009 10:22
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:52

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.