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Use of laminar flow technologies for supersonic drag reduction - results of FP project SUPERTRAC

Archambaud, Jean-Pierre und Arnal, Daniel und Hein, Stefan und Sousa, Joao und Hanifi, Ardeshir und Godard, Jean-Luc und Krier, Johann Valentin und Donelli, Raffaele (2008) Use of laminar flow technologies for supersonic drag reduction - results of FP project SUPERTRAC. WCCM8, ECCOMAS 2008, 2008-06-30 - 2008-07-04, Venice, Italy.

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Kurzfassung

The present paper deals with the control of the laminar-turbulent transition on a swept wing in supersonic conditions. This study has been carried out as part of the European Project SUPERTRAC (SUPERsonic TRAnsition Control; January 2005, June 2008). Two issues have been addressed with the same model: the first one is the control of the transition due to crossflow (CF) instabilities present on a swept wing, by using Micron-Sized Roughness elements (MSR); the second one is the prevention of the turbulent contamination along the leading edge by means of appropriate Anti-Contamination Devices (ACD). The paper describes the work concerning the numerical approach, the model design, the tests in the ONERA S2MA wind tunnel in Modane and the analysis of the results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/59903/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Use of laminar flow technologies for supersonic drag reduction - results of FP project SUPERTRAC
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Archambaud, Jean-PierreONERA, ToulouseNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arnal, DanielONERA, ToulouseNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sousa, JoaoIST, LisbonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hanifi, ArdeshirFOI, StockholmNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Godard, Jean-LucONERA, ToulouseNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krier, Johann ValentinIBK, NürnbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Donelli, RaffaeleCIRA, CapuaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:laminar-turbulent transition, flow control, supersonic, swept wing, attachment-line contamination, crossflow, micron-sized roughness, anti-contamination device
Veranstaltungstitel:WCCM8, ECCOMAS 2008
Veranstaltungsort:Venice, Italy
Veranstaltungsart:Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Juni 2008
Veranstaltungsende:4 Juli 2008
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Hein, Dr.-Ing. Stefan
Hinterlegt am:22 Sep 2009 15:21
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:24

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