elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Determining job requirements for the next aviator generation

Hörmann, H.-J. und Schulze Kissing, D. und Zierke, O. (2009) Determining job requirements for the next aviator generation. In: Proceedings of the 15th International Symposium of Aviation Psychology. 15th International Symposium of Aviation Psychology, 2009-04-27 - 2009-04-30, Dayton, Ohio, USA.

[img]
Vorschau
PDF
785kB

Kurzfassung

The aviation industry is envisioning a tremendous growth of air traffic within the next two decades. New technologies and operational concepts will be the key enablers to accommodate the increasing amount of movements in a safe, efficient and environment friendly manner. Current working concepts reach from improved interoperability of national ATM systems, via satellite based navigation, collaborative decision making, and self separation of aircraft up to fully automated air-ground-space systems. It can be expected that the introduction of such concepts will have a significant impact on the working conditions and job requirements of future air traffic controllers and pilots, who were selected on traditional job profiles reflecting the current and past operational settings. Our paper is presenting elements of a prospective job analysis of future aviators assigned to specific operational tasks within the future air transport system. Results will be based on reviews of available international concept papers, conducted future workshops with present job holders and low fidelity simulation runs of collaborative air traffic control and aircraft separation tasks. Relevant en-route and arrival scenarios will be discussed and presented at the symposium with some preliminary data of the initial tryout studies.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/59340/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Determining job requirements for the next aviator generation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hörmann, H.-J.DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schulze Kissing, D.DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zierke, O.DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2009
Erschienen in:Proceedings of the 15th International Symposium of Aviation Psychology
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Tsang, P.Wright State UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vidulich, M.Wright State UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air transport system, pilots, air-traffic control, simulation, SART, NASA-TLX, workload, situation awareness
Veranstaltungstitel:15th International Symposium of Aviation Psychology
Veranstaltungsort:Dayton, Ohio, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 April 2009
Veranstaltungsende:30 April 2009
Veranstalter :Wright State University
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Hinterlegt von: Hörmann, Dr.phil. Hans-Jürgen
Hinterlegt am:07 Dez 2009 09:58
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:24

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.