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Concept Study for a Mach 6 Transport Aircraft

Longo, J.M.A. und Dittrich, R. und Banuti, D. und Sippel, M. und Klevanski, J. und Atanassov, U. und Carrier, G. und Duveau, Ph. und Salah El Din, I. und Thepot, R. und Loubeau, A. und Coulouvrat, F. und Jarlas, R. und Rabia, H. und Perigo, D. und Steelant, J. (2009) Concept Study for a Mach 6 Transport Aircraft. 47th AIAA Aerospace Sciences Meeting, 2009-01-05 - 2009-01-08, Orlando, Florida (USA).

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Kurzfassung

A conceptual study is here presented and discusscd on the possibility to transport 200 passengers over a distance of about 7000km in a nominal point-to-point mission through the Atlantic (either London-New York or London-Rio) at a cruise Mach number of 6 and an altitude abont 30km. The aim of the study is not to design a specific airplane but to explore today's state of the art technology limits to realize such kind of concept, i.e. to identify if such a mission could succeed today. Because of the challenge the mission poses, its is being optimised with the major disciplines involved by means of Multi-Disciplinary Optimisation (MDO) tools as a way to realize an optimum integrated airframe/propulsion aircraft. The environmental impact is being analysed in terms of the resulting sonic boom. No experimental data but CFD results by means of independent assessments has been generated. The study indicates that today the available technology provides with sufficient maturity to accomplish with the mission in areas like aerodynamic and thermal resistance materials but in others like sonic boom mitigation it is required a deeper insight in the physics. Finally while the present investigation clear identify that complex designs involving large amount of variables from different disciplines could be only possible via MDO/MDA strategies, today such processes still suffer on lack of robustness of the involved tools.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/58223/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Concept Study for a Mach 6 Transport Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Longo, J.M.A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dittrich, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Banuti, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sippel, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klevanski, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Atanassov, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Carrier, G.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Duveau, Ph.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Salah El Din, I.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thepot, R.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Loubeau, A.UPMCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Coulouvrat, F.UPMCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jarlas, R.FOINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rabia, H.FOINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Perigo, D.ESA-ESTECNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steelant, J.ESA-ESTECNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Januar 2009
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerodynamics, MDO, hypersonic, transport aircraft, sonic boom
Veranstaltungstitel:47th AIAA Aerospace Sciences Meeting
Veranstaltungsort:Orlando, Florida (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Januar 2009
Veranstaltungsende:8 Januar 2009
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W RP - Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Grundlagen Raumtransport - numerische Verfahren (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Longo, Dr.-Ing. Jose Maria
Hinterlegt am:13 Mär 2009
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:22

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