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Numerical Investigation of a Spiked Blunt Nose Cone at Hypersonic Speeds

Gauer, Markus und Paull, Allan (2008) Numerical Investigation of a Spiked Blunt Nose Cone at Hypersonic Speeds. Journal of Spacecraft and Rockets, Vol. 45 (3, May-June 2008), Seiten 459-471. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.30590. ISSN 0022-4650.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.30590

Kurzfassung

When flying at hypersonic speeds, it is a fundamental re-quirement to reduce the high drag resulting from a blunt nose cone in the ascent stage to increase the payload weight on the one hand and decrease the amount of energy needed to overcome the Earth’s gravity on the other. However, an aerospike can be attached on the front of the nose cone to obtain a high drag and heat load reduction. Different Mach numbers at different alti-tudes have been chosen to investigate the effect of the aerospike on the nose cone’s surrounding flowfield. The drag and the heat load reduction is numerically evaluated at Mach numbers of 5.0, 7.0, and 10.0. Different lengths of the aerospike are investigated between 1 and 4 times the di-ameter of the dome of the nose cone. Additional modifications to the tip of the spike to obtain different bow shocks are examined, including a sharp front, a blunt spike, and an aerodome mounted on the tip of the spike. To solve the very complicated flowfield, the flow solver CFD-FASTRAN is used.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/55615/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Numerical Investigation of a Spiked Blunt Nose Cone at Hypersonic Speeds
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gauer, MarkusUniversity of Queensland, Brisbane, AustraliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Paull, AllanUniversity of Queensland, Brisbane, AustraliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Erschienen in:Journal of Spacecraft and Rockets
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 45
DOI:10.2514/1.30590
Seitenbereich:Seiten 459-471
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
The American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA), NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0022-4650
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerospikes, Hypersonic speed, drag reduction, heat load reduction, HyCAUSE, CFD, real gas effects
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Numerische Verfahren und Simulation (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Brennecke-Hosseinzadeh, Dagmar
Hinterlegt am:16 Okt 2008
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:45

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