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Efficient simulation of low-velocity impacts on composite sandwich panels

Kärger, Luise und Baaran, Jens und Teßmer, Jan (2008) Efficient simulation of low-velocity impacts on composite sandwich panels. Computers & Structures, 86 (9), Seiten 988-996. Elsevier Ltd.. doi: 10.1016/j.compstruc.2007.04.029. ISSN 0045-7949.

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Kurzfassung

For efficiently simulating the damage resistance of sandwich panels subjected to low-velocity impacts, the finite element based damage tolerance tool CODAC has been enhanced. While sandwich structures are very weight efficient and provide integrated acoustic and thermal insulation, impact damage can provoke a significant strength and stability reduction. Therefore, the objective of CODAC is to provide methodologies which reliably simulate impact events and predict impact damage sizes. Since frequent design loops require a quick analysis, efficient deformation and failure models are desired. To achieve a rapid and accurate stress analysis, a recently developed three-layered finite shell element is applied. Failure analysis is based on a progressive damage mechanics approach: Damage initiation is detected by stress-based failure criteria. Material resistance is reduced by appropriate, step-wise linear degradation models. An experimental impact test program on honeycomb sandwich panels is used to validate the impact simulation of the FE-tool CODAC. Comparisons between impact tests and simulations showed that CODAC is capable of accurately and rapidly simulating impact events, which induce barely visible damage. Furthermore, the onset of clearly visible damage is correctly predicted.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/55283/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Efficient simulation of low-velocity impacts on composite sandwich panels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kärger, LuiseNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baaran, JensNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Teßmer, JanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2008
Erschienen in:Computers & Structures
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:86
DOI:10.1016/j.compstruc.2007.04.029
Seitenbereich:Seiten 988-996
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Bathe, K.J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Topping, B.H.V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier Ltd.
ISSN:0045-7949
Status:veröffentlicht
Stichwörter: Impact simulation; Impact damage; Sandwich structures; Damage mechanics; Finite element analysis
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen & Werkstoffe (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Strukturmechanik
Hinterlegt von: Ries, Doris
Hinterlegt am:23 Sep 2008
Letzte Änderung:27 Apr 2009 15:13

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