Fischer, Martin und Werneke, Julia
(2008)
The new time-variant motion cueing algorithm for the DLR dynamic driving simulator.
In: 2008 DSC Proceedings.
Driving Simulation Conference 2008 Europe, 2008-01-30 - 2008-02-01, Monaco (MCO).
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Kurzfassung
The motion envelope is the strongest restriction of a moving based simulator’s fidelity. To counter the demanding task of rendering fast and complex driving dynamics and to make full use of the available motion system capabilities a new motion cueing algorithm has been developed at the German Aerospace Center (DLR). Based on basic classical washout principals it was designed to reduce specific force shape errors and to enable parameter switching during operation. The drawback is the resulting increase in angular velocities and accelerations. However, test drivers participating at a study focusing on the exploration of motion feedback characteristics rated this effect to be of less importance than the improved specific force signals. An extension of a motion error criterion is defined and first relations between different types of motion errors can be determined with the analysis of the tilt study results. The performance of the new algorithm significantly improves the fidelity of the DLR simulator compared to the formerly used classical washout motion cueing. The used cueing techniques and the performance characteristics of the developed MCA will be presented within this paper.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/53396/ |
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Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) |
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Titel: | The new time-variant motion cueing algorithm for the DLR dynamic driving simulator |
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Autoren: | Autoren | Institution oder E-Mail-Adresse | Autoren-ORCID-iD | ORCID Put Code |
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Fischer, Martin | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | Werneke, Julia | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT |
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Datum: | Februar 2008 |
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Erschienen in: | 2008 DSC Proceedings |
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Referierte Publikation: | Ja |
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Open Access: | Ja |
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Gold Open Access: | Nein |
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In SCOPUS: | Nein |
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In ISI Web of Science: | Nein |
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Herausgeber: | Herausgeber | Institution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber | Herausgeber-ORCID-iD | ORCID Put Code |
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IMAGINA, | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | Renault, | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT |
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Status: | veröffentlicht |
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Stichwörter: | motion cueing, simulator control, simulation architecture |
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Veranstaltungstitel: | Driving Simulation Conference 2008 Europe |
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Veranstaltungsort: | Monaco (MCO) |
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Veranstaltungsart: | internationale Konferenz |
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Veranstaltungsbeginn: | 30 Januar 2008 |
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Veranstaltungsende: | 1 Februar 2008 |
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Veranstalter
: | IMAGINA |
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HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr |
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HGF - Programm: | Verkehr |
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HGF - Programmthema: | V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt) |
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DLR - Schwerpunkt: | Verkehr |
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DLR - Forschungsgebiet: | V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr |
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DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - Methodenentwicklung Fahrerassistenzlabor (alt) |
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Standort: |
Braunschweig
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Institute & Einrichtungen: | Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive Systeme |
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Hinterlegt von: |
Fischer, Martin
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Hinterlegt am: | 08 Apr 2008 |
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Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 19:16 |
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