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Multiaxial thermo-mecvhanical fatigue on material systems for gas turbines - Mehrachsige thermomechanische Ermüdung an Werkstoffsystemen für Gasturbinen

Bartsch, Marion und Baufeld, Bernd und Heinzelmann, Michael und Karlsson, Anette M. und Dalkilic, Serdar und Chernova, Liudmila (2007) Multiaxial thermo-mecvhanical fatigue on material systems for gas turbines - Mehrachsige thermomechanische Ermüdung an Werkstoffsystemen für Gasturbinen. Materialwissenschaft und Werkstofftechnik, 28 (9), Seiten 712-719. Wiley InterScience. doi: 10.1002/mawe.200700193. ISSN 0933-5137.

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Kurzfassung

Material systems made from nickel based superalloys with protective coatings have been tested in thermo-mechanical fatigue with superposed thermal gradients, which generated multiaxial stress states. The testing conditions were selected for simulating the fatigue loading in the wall of an internally cooled gas turbine blade of an aircraft engine. After thermo-mechanical testing the damage behaviour of the materials has been investigated by means of microscopic methods. The laboratory experiments have been accompanied by numerical simulations. Based on the results of the simulations and observed damage features the test parameters in subsequent laboratory tests have been controlled to facilitate the validation of models describing the initiation and propagation of damages. This contribution gives an overview over results on the influence of multiaxial stress states on (i) oriented deformation and coagulation of γ’-precipitates (‘rafting’) in the substrate, (ii) on morphological instabilities of the surface of metallic oxidation protection coatings (‘rumpling’), and (iii) on crack initiation and growth in material systems with additional ceramic thermal barrier coating.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/51871/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Multiaxial thermo-mecvhanical fatigue on material systems for gas turbines - Mehrachsige thermomechanische Ermüdung an Werkstoffsystemen für Gasturbinen
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bartsch, MarionNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baufeld, BerndKatholieke Universiteit Leuven, BelgiumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinzelmann, MichaelFachhochschule Bonn-Rhein-SiegNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karlsson, Anette M.University of Delaware, Newark, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dalkilic, SerdarAnadolu University, Eskisehir, TurkeyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chernova, LiudmilaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2007
Erschienen in:Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:28
DOI:10.1002/mawe.200700193
Seitenbereich:Seiten 712-719
Verlag:Wiley InterScience
ISSN:0933-5137
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Mehrachsigkeit, thermomechanische Ermüdung, Temperaturgradienten, Wärmedämmschicht, Werkstoffmodellierung, multiaxial stress state, thermo-mechanical fatigue, thermal gradient, thermal barrier coating, material modelling
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung
Hinterlegt von: Bartsch, Dr.-Ing. Marion
Hinterlegt am:16 Nov 2007
Letzte Änderung:27 Apr 2009 14:29

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