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Global impact of road traffic emissions on tropospheric ozone

Matthes, S. und Grewe, V. und Sausen, R. und Roelofs, G.-J. (2007) Global impact of road traffic emissions on tropospheric ozone. Atmospheric Chemistry and Physics, 7, Seiten 1707-1718. Copernicus Publications.

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Offizielle URL: http://www.atmos-chem-phys.net/7/1707/2007/

Kurzfassung

Road traffic is one of the major anthropogenic emission sectors for NOx, CO and NMHCs (non-methane hydrocarbons). We applied ECHAM4/CBM, a general circulation model coupled to a chemistry module, which includes higher hydrocarbons, to investigate the global impact of 1990 road traffic emissions on the atmosphere. Improving over previous global modelling studies, which concentrated on road traffic NOx and CO emissions only, we assess the impact of NMHC emissions from road traffic. It is revealed that NMHC emissions from road traffic play a key role for the impact on ozone. They are responsible for (indirect) long-range transport of NOx from road traffic via the formation of PAN, which is not found in a simulation without NMHC emissions from road traffic. Long-range transport of NMHC-induced PAN impacts on the ozone distribution in Northern Hemisphere regions far away from the sources, especially in arctic and remote maritime regions. In July total road traffic emissions (NOx, CO and NMHCs) contribute to the zonally averaged ozone distribution by more than 12% near the surface in the Northern Hemisphere midlatitudes and arctic latitudes. In January road traffic emissions contribute near the surface in northern and southern extratropics more than 8%. Sensitivity studies for regional emission show that effective transport of road traffic emissions occurs mainly in the free troposphere. In tropical latitudes of America up to an altitude of 200 hPa, global road traffic emissions contribute about 8% to the ozone concentration. In arctic latitudes NMHC emissions from road transport are responsible for about 90% of PAN increase from road transport, leading to a contribution to ozone concentrations of up to 15%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/47732/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Global impact of road traffic emissions on tropospheric ozone
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Matthes, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grewe, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sausen, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Roelofs, G.-J.Univ. of Utrecht, Utrecht, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2007
Erschienen in:Atmospheric Chemistry and Physics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:7
Seitenbereich:Seiten 1707-1718
Verlag:Copernicus Publications
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Verkehr, Troposphäre, Chemie der Atmosphäre, Emissionen, NOx, CO, NMHC
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Freund, Jana
Hinterlegt am:16 Apr 2007
Letzte Änderung:02 Mai 2019 14:03

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