elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Single and combined effects of air, road and rail traffic noise on sleep

Basner, Mathias und Elmenhorst, Eva-Maria und Maaß, Hartmut und Müller, Uwe und Quehl, Julia und Samel, Alexander und Vejvoda, Martin (2006) Single and combined effects of air, road and rail traffic noise on sleep. In: 2006 Inter-Noise Proceedings, Paper N° IN06-022. Inter-Noise 2006 (35th International Congress on Noise Control Engineering), 2006-12-03 - 2006-12-06, Honolulu, Hawaii (USA).

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

INTRODUCTION: It is a well known fact that noise annoyance depends on the traffic mode. Much less is known about differences in physiological effects, especially on combined effects. Therefore, the German Aerospace Center (DLR) investigated the effects of air (AI), road (RO) and rail (RA) traffic noise on sleep in the AIRORA study. METHODS: 72 subjects (40+/-13 years, 32 male) were polysomnographically investigated during 11 consecutive nights in the laboratory. Electrophysiological signals included EEG, EOG, EMG, EKG, respiratory movements and finger pulse amplitude. Cortisol and noradrenalin were measured in nocturnal urine samples. Each traffic mode consisted of five noise categories (maximum SPL 45, 50, 55, 60 and 65 dBA) with 8 different noise events, i.e. 40 noise events in total. Therefore, between 40 and 120 noise events were realistically played back during single (AI, RO, RA, RORO), double (AIRO, AIRA, RORA) and triple (AIRORA) exposure nights. The design was complemented with a noise-free control night and carefully balanced. RESULTS: Although annoyance due to aircraft noise was stronger compared to both rail and road traffic noise, preliminary analyses of parts of the physiological data do not support the same order. Final results will be shown and discussed on the conference.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/47395/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Single and combined effects of air, road and rail traffic noise on sleep
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Basner, MathiasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, Eva-MariaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maaß, HartmutNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, UweNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quehl, JuliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Samel, AlexanderNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vejvoda, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2006
Erschienen in:2006 Inter-Noise Proceedings, Paper N° IN06-022
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Sleep, noise events, annoyance, combined effects, polysomnography, electrophysiological signals
Veranstaltungstitel:Inter-Noise 2006 (35th International Congress on Noise Control Engineering)
Veranstaltungsort:Honolulu, Hawaii (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Dezember 2006
Veranstaltungsende:6 Dezember 2006
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Leiser Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Mawet, Louise
Hinterlegt am:28 Feb 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.