elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Aircraft noise effects on sleep: Application of the results of a large polysomnographic field study

Basner, Mathias und Samel, Alexander und Isermann, Ullrich (2006) Aircraft noise effects on sleep: Application of the results of a large polysomnographic field study. The Journal of the Acoustical Society of America, 119 (5, Pt 1 of 2), Seiten 2772-2784.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

 The Institute of Aerospace Medicine at the German Aerospace Center (DLR) investigated the influence of nocturnal aircraft noise on sleep in polysomnographic laboratory and field studies between 1999 and 2004. The results of the field studies were used by the Regional Council of Leipzig (Germany) for the establishment of a noise protection plan in the official approval process for the expansion of Leipzig/Halle airport. Methods and results of the DLR field study are described in detail. Special attention is given to the dose-response relationship between the maximum sound pressure level of an aircraft noise event and the probability to wake up, which was used to establish noise protection zones directly related to the effects of noise on sleep. These protection zones differ qualitatively and quantitatively from zones that are solely based on acoustical criteria. The noise protection plan for Leipzig/Halle airport is presented and substantiated: (1) on average, there should be less than one additional awakening induced by aircraft noise, (2) awakenings recalled in the morning should be avoided as much as possible, (3) aircraft noise should interfere as little as possible with the process of falling asleep again. Issues concerned with the representativeness of the study sample are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/47312/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aircraft noise effects on sleep: Application of the results of a large polysomnographic field study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Basner, MathiasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Samel, AlexanderNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Isermann, UllrichInstitut für Aerodynamik und Strömungstechnik, Technische Strömungen, GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2006
Erschienen in:The Journal of the Acoustical Society of America
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:119
Seitenbereich:Seiten 2772-2784
Status:veröffentlicht
Stichwörter:nocturnal aircraft noise, sleep, polysomnographic study, dose-response relationship, awakenings, maximum sound pressure level
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Leiser Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Mawet, Louise
Hinterlegt am:24 Jan 2008
Letzte Änderung:27 Apr 2009 13:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.