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High-Reynolds-Number Design of a Wing Section Including Control of Boundary Layer Properties

Richter, Kai und Koch, Stefan und Rosemann, Henning (2006) High-Reynolds-Number Design of a Wing Section Including Control of Boundary Layer Properties. Springer Berlin Heidelberg New York. 15. DGLR-Fach-Symposium der STAB, 2006-11-29 - 2006-12-01, Darmstadt.

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Kurzfassung

A novel high Reynolds number design for airfoils with an application in the outer part of a modern transport aircraft wing was conducted within the frame of the German technology research programme LuFo III “High Lift Configurations. Three airfoils were designed for transonic free flight conditions by four-point optimisations accounting for aerodynamic performance and boundary-layer properties using the optimisation software Pointer and the MSES code for the aerodynamic analysis. An existing optimisation environment was extended for controlling the boundary layer shape parameter and specific objective functions were developed. For similar aerodynamic performance, the designed airfoils realised different boundary layer developments by different shape parameter distributions on the upper surface with a slow, a moderate, and a steep rise towards the trailing edge. The shape parameter at the trailing edge was kept constant for all airfoils. The design was validated by DLR-TAU RANS computations showing that lift, drag, pressure distribution, and skin friction distribution were in good agreement with the MSES prediction. However, the precise prediction of the skin friction at the trailing edge exhibited differences probably caused by the differing modelling of the boundary layer flow. Comparisons of the shape parameter distributions confirmed the designed boundary layer properties.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/45468/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:High-Reynolds-Number Design of a Wing Section Including Control of Boundary Layer Properties
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koch, StefanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rosemann, HenningNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 November 2006
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:96
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Tropea, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlic, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinemann, H.-J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henke, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hönlinger, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Berlin Heidelberg New York
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high Reynolds number design, airfoil, outer wing section, transonic, RANS computations, DLR-TAU code, shape parameter, boundary layer control, multi point optimisation
Veranstaltungstitel:15. DGLR-Fach-Symposium der STAB
Veranstaltungsort:Darmstadt
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 November 2006
Veranstaltungsende:1 Dezember 2006
Veranstalter :Technische Universität Darmstadt
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Richter, Kai
Hinterlegt am:24 Aug 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:07

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