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Experimental investigation on a lightweight, efficient, counter-rotating fan with and without boundary layer ingestion

Lengyel-Kampmann, Timea und Karboujian, Jirair und Koc, Kazim und Schnell, Rainer und Winkelmann, Peter (2024) Experimental investigation on a lightweight, efficient, counter-rotating fan with and without boundary layer ingestion. CEAS Aeronautical Journal, 15. Springer. doi: 10.1007/s13272-024-00717-x. ISSN 1869-5590.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-024-00717-x

Kurzfassung

The experimental investigations on the counter-rotating CRISPmulti fan with boundary layer ingestion are presented in this paper. The Counter Rotating Integrated Shrouded Propfan (CRISP) was designed, aerodynamically optimized and manu�factured in lightweight material by the German Aerospace Center (DLR). The main task was to maximize the aerodynamic efficiency under restricted static, dynamic and acoustic properties of the blade designed with lightweight carbon-fiber material and to apply it as a demonstrator for the development of a new innovative blade manufacturing technology. The rotors were manufactured at the DLR Institute of Structures and Design and tested on the Multi-stage 2-shaft Compressor Test Facility (M2VP) at the DLR Institute of Propulsion Technology. The instrumentation enabled the measurement of the aerodynamic, static, dynamic and acoustic behavior of the fan. In general, the targets of the experimental investigation were to validate the optimization results, the numerical calculational methods and the acoustic tools. Additionally, inlet distortion measurements were carried out on the fan rig to investigate the effect of the boundary layer ingestion on a real counter-rotating propfan. A radially traversable disturbance body, designed to simulate the boundary layer of the aircraft fuselage on an aircraft archi�tecture with embedded engines, enables a comprehensive measurement program to be carried out for both undisturbed and disturbed inflow.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221582/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental investigation on a lightweight, efficient, counter-rotating fan with and without boundary layer ingestion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lengyel-Kampmann, Timeatimea.lengyel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-3320-7019NICHT SPEZIFIZIERT
Karboujian, JirairJirair.Karboujian (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koc, Kazimkoc.kazim (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnell, RainerRainer.Schnell (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winkelmann, PeterPeter.Winkelmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 März 2024
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:15
DOI:10.1007/s13272-024-00717-x
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Ducted fan · Counter-rotating · CFRP · BLI · Experiment · Inlet distortion
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen, L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Bauteilgestaltung und Fertigungstechnologien
Hinterlegt von: Ebel, Paul-Benjamin
Hinterlegt am:19 Dez 2025 21:10
Letzte Änderung:19 Dez 2025 21:10

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