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Potential of Ceramic Matrix Composites for Hydrogen-Powered Jet Engines

Hönig, Sandrine und Süß, Fabia und Friess, Martin und Kessel, Fiona und Nicole, Haist (2025) Potential of Ceramic Matrix Composites for Hydrogen-Powered Jet Engines. H2 MSE (1st Conference on Hydrogen in Materials Science and Engineering), 2025-02-10 - 2025-02-13, Siegburg/Bonn, Germany.

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Kurzfassung

Hydrogen-powered jet engine has the potential to reduce climate impact of civil aviation. Compared to kerosene-powered jet engine, some components might need to be designed to handle slightly elevated temperatures due to the higher combustion temperature. With densities around three times lower than conventional nickel-based alloys and higher operating temperatures Ceramic Matrix Composites (CMCs) are promising candidates for hydrogen-powered jet engine. In this presentation a status quo of the literature and project researches for CMCs components in hydrogen-driven jet engine will be done. The potential of SiC/SiC CMC nozzle guide vanes will be presented [1]. The producibility of thin flexible cost-efficient non-oxide C/C-SiC CMC rings will also be shown [2,3]. Challenges and opportunities for CMC applications in future aircraft engine will be highlighted through this presentation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221428/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Potential of Ceramic Matrix Composites for Hydrogen-Powered Jet Engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hönig, Sandrinesandrine.hoenig (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1217-5396NICHT SPEZIFIZIERT
Süß, FabiaFabia.Suess (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5016-5781NICHT SPEZIFIZIERT
Friess, MartinMartin.Friess (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kessel, FionaFiona.Kessel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9417-7162NICHT SPEZIFIZIERT
Nicole, HaistNicole.haist (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Februar 2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:LH2 powered aero-engines, Ceramic Matrix Composites, CMCs, high temperature, SiC/SiC, 3D printed SiSiC, heat exchanger
Veranstaltungstitel:H2 MSE (1st Conference on Hydrogen in Materials Science and Engineering)
Veranstaltungsort:Siegburg/Bonn, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Februar 2025
Veranstaltungsende:13 Februar 2025
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Materialkunde e.V. - DGM
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Werkstoffe und Herstellverfahren
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Keramische Verbundstrukturen
Hinterlegt von: Hönig, Dipl.-Ing. Sandrine
Hinterlegt am:18 Dez 2025 11:27
Letzte Änderung:18 Dez 2025 11:27

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