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Numerical investigation of gas turbine combustor cooling performance with Bézier effusion holes

Lopes, Nicholas und Ricklick, Mark und Boetcher, Sandra und Janus, Bertram und Behrendt, Thomas und Becker, Ralf (2026) Numerical investigation of gas turbine combustor cooling performance with Bézier effusion holes. Journal of Thermophysics and Heat Transfer. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). ISSN 0887-8722. (im Druck)

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Kurzfassung

A novel gas turbine combustor effusion hole concept was simulated under realistic fuel-lean operating conditions in the present work. The hole's bore was defined using a quadratic Bézier curve, enabling efficient cooling air injection over the liner. Modifications to the hole's inlet and width expansion were made to observe their effect on cooling performance. Results show that the addition of an inlet fillet increased velocity in the hole and improved flow attachment, but had marginal impact on liner temperature. A higher width expansion yielded greater cooling effectiveness and a more uniform surface heat flux distribution. A narrower injection hole generally increased streamwise jet momentum and resulted in lift-off and localized hot spots due to counter-rotating vortices. Complex effusion holes, such as those presented here, will be facilitated by advances in additive manufacturing and serve to improve the thermal efficiency of gas turbines.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221223/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Numerical investigation of gas turbine combustor cooling performance with Bézier effusion holes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lopes, NicholasEmbry-Riddle Aeronautical UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ricklick, MarkEmbry-Riddle Aeronautical UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boetcher, SandraEmbry-Riddle Aeronautical UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Janus, BertramBertram.Janus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrendt, ThomasThomas.Behrendt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4154-3277NICHT SPEZIFIZIERT
Becker, RalfRalf.Becker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2026
Erschienen in:Journal of Thermophysics and Heat Transfer
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0887-8722
Status:im Druck
Stichwörter:Gas Turbine Cooling, Effusion Cooling, CFD,
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Becker, Ralf
Hinterlegt am:15 Dez 2025 20:44
Letzte Änderung:15 Dez 2025 20:44

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