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Experimental and Numerical Investigations of SBLI and Flow Control on a Transonic Compressor Cascade

Munoz Lopez, Edwin Joseph und Hergt, Alexander (2025) Experimental and Numerical Investigations of SBLI and Flow Control on a Transonic Compressor Cascade. In: Towards Effective Flow Control and Mitigation of Shock Effects in Aeronautical Applications Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 201. Springer, Cham. Seiten 297-324. doi: 10.1007/978-3-031-86605-0_14. ISBN 978-3-031-86604-3.

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2MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-86605-0_14#citeas

Kurzfassung

The flow through a transonic compressor cascade is inherently unsteady due to the shock-boundary layer interactions (SBLI) on the blade. Despite decades of research, few details are known about the mechanisms that cause such behavior. This chapter presents a multidisciplinary study aiming to elucidate these mechanisms and optimize flow control methods to mitigate their effects. For this purpose, the Transonic Cascade TEAMAero was first optimized and its performance was validated experimentally. The cycle of shock oscillation was then compared using advanced experimental measurement techniques and high-fidelity LES. This comparison revealed a continuous propagation of pressure waves from a point upstream of the trailing edge. The interaction of these waves with the main bow shock at different points of the cycle was then linked to the frequencies observed in the oscillation spectrum. A configuration of this cascade with two roughness patches was finally optimized using a novel procedure developed. The optimal configurations obtained show how the targeted design of these devices can simultaneously mitigate shock oscillations and improve performance. This chapter demonstrates how the combined application of advanced numerical and experimental techniques needs to be intensified as researchers search for a global theory of SBLI in compressor blades.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221210/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Experimental and Numerical Investigations of SBLI and Flow Control on a Transonic Compressor Cascade
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Munoz Lopez, Edwin JosephEdwin.MunozLopez (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4511-037X199786156
Hergt, AlexanderAlexander.Hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326199786158
Datum:2 Juli 2025
Erschienen in:Towards Effective Flow Control and Mitigation of Shock Effects in Aeronautical Applications
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:201
DOI:10.1007/978-3-031-86605-0_14
Seitenbereich:Seiten 297-324
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Flaszynski, PawelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Babinsky, HolgerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Doerffer, PiotrNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer, Cham
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISBN:978-3-031-86604-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:SBLI, flow control, compressor, optimization
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HGF - Programm:Materialien und Technologien für die Energiewende
HGF - Programmthema:Thermische Hochtemperaturtechnologien
DLR - Schwerpunkt:Energie
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Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Munoz Lopez, Edwin Joseph
Hinterlegt am:15 Dez 2025 16:17
Letzte Änderung:15 Dez 2025 16:17

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