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On the Performance of Highly Aggressive Inter Compressor Ducts

Fritz, Stefan und Hergt, Alexander und Bresemann, David und Eck, Mario und Peitsch, Dieter (2025) On the Performance of Highly Aggressive Inter Compressor Ducts. The Aeronautical Journal, 129 (1335), Seiten 1125-1141. Cambridge University Press. doi: 10.1017/aer.2024.160. ISSN 0001-9240.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.cambridge.org/core/journals/aeronautical-journal/article/on-the-performance-of-highly-aggressive-inter-compressor-ducts/C15C4DD8B6294F19425553AFC15ED543

Kurzfassung

The enhancement of jet engine components may result in the expansion of the established design space. In particular, the trend towards short and therefore highly aggressive inter compressor ducts (ICD) extends the traditional design space. The potential for fuel savings resulting from a reduction in engine weight is in contrast to the emergence of a more complex flow field. Many studies consider the secondary flow system of highly aggressive ICDs at the design point, but there is a lack of off-design considerations. To fill this gap, the present study investigates in detail the off-design performance of the new German Aerospace Center (DLR) test case. Firstly, computational fluid dynamics (CFD) simulations of different typical operating points allow detailed considerations of the flow field under off-design conditions. Secondly, a variation of the inlet conditions describes the sensitivity of highly aggressive ICDs to different low-pressure compressor operating points. Finally, the comparison of the CFD stagnation pressure loss with the loss predicted by a preliminary off-design method validates the use of traditional off-design prediction during the preliminary design of highly aggressive ICDs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221112/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Die Untersuchung, über die in diesem Beitrag berichtet wird, wurde im Rahmen des Projekts RDUCT des Deutschen Luftfahrtforschungsprogramms (LuFo VI-2, Förderkennzeichen 20Q2110C) durchgeführt und vom Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz gefördert.
Titel:On the Performance of Highly Aggressive Inter Compressor Ducts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fritz, StefanStefan.Fritz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-7371-4269199776843
Hergt, AlexanderAlexander.Hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326199776844
Bresemann, DavidILR, TU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eck, Mariomario.eck (at) ilr.tu-berlin.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peitsch, DieterTechnical University of BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 Januar 2025
Erschienen in:The Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:129
DOI:10.1017/aer.2024.160
Seitenbereich:Seiten 1125-1141
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Babinsky, HolgerUniversity of CambridgeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Cambridge University Press
Name der Reihe:The Aeronatical Journal
ISSN:0001-9240
Status:veröffentlicht
Stichwörter:compressor aerodynamics, inter compressor duct, flow separation
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Fritz, Stefan
Hinterlegt am:15 Dez 2025 15:07
Letzte Änderung:15 Dez 2025 15:07

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