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Structural Optimization of a High Aspect Ratio Transport Aircraft with Laminar Wing using High Fidelity Methods

Ritter, Markus Raimund und Schmalz, Martin und Fehrs, Michael (2025) Structural Optimization of a High Aspect Ratio Transport Aircraft with Laminar Wing using High Fidelity Methods. DLRK 2025, 2025-09-23 - 2025-09-25, Augsburg, Deutschland.

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Kurzfassung

A high aspect ratio jet transport aircraft (ULTIMATE-NLF) with a laminar wing is designed within the project ULTIMATE funded by the German Federal Aeronautical Research Programme (LuFo). The design of the wing features both a high aspect ratio (15.6) as well as an innovative laminar airfoil layout with Crossflow Attenuated Natural Laminar Flow (CATNLF). A particular challenge is the structural design and optimization of the highly flexible wing due to the impact of aeroelastic effects, which must be considered throughout the whole design process. In this work we present an approach for the structural optimization of the wing of the ULTIMATE-NLF configuration that considers all relevant load cases requested by the CS-25 specifications (including steady and quasi-steady maneuver as well as unsteady gust loads) and uses high fidelity aerodynamic methods (RANS) to trim the aircraft for different mass cases and for the analyses of the aerodynamic performance during the iterative design process.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221078/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Structural Optimization of a High Aspect Ratio Transport Aircraft with Laminar Wing using High Fidelity Methods
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ritter, Markus RaimundMarkus.Ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Schmalz, MartinMartin.Schmalz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5627-5316NICHT SPEZIFIZIERT
Fehrs, MichaelMichael.Fehrs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8137-9758NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 September 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Computational Aeroelasticity, CFD, High Aspect Ratio Wing, HARW, Laminar Wing, CATNLF, ULTIMATE
Veranstaltungstitel:DLRK 2025
Veranstaltungsort:Augsburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 September 2025
Veranstaltungsende:25 September 2025
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Ritter, Markus Raimund
Hinterlegt am:19 Dez 2025 15:16
Letzte Änderung:19 Dez 2025 15:16

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