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Design and Experimental Validation of a Damping Augmentation Controller via a Saturated Destabilizing/Stabilizing Approach

Micheli, Boris und Volkmar, Robin und Soal, Keith Ian und Tang, Martin und Böswald, Marc (2025) Design and Experimental Validation of a Damping Augmentation Controller via a Saturated Destabilizing/Stabilizing Approach. 10th CEAS Aerospace Europe Conference, 28th AIDAA International Congress, 2025-12-01 - 2025-12-04, Turin, Italien.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 2030
2MB

Kurzfassung

During the development of aircraft next-generation with high-aspect-ratio and highly flexible wings, lightly damped or even unstable aeroelastic modes may emerge. Active control technologies have the potential to increase the aeroelastic damping of such modes by commanding appropriate flap deflections. To further investigate these techniques, safe experimental studies are essential. The goal of this paper is twofold. Firstly, it defines a method, the so-called saturated destabilizing approach, to artificially destabilize an aeroelastic configuration while enabling its safe testing. Secondly, a damping augmentation controller is synthesized to perform the stabilizing task, namely restoring the stability of the destabilized configuration. The feasibility of the proposed approaches is demonstrated on a scaled, flexible, swept wing equipped with multiple trailing-edge flaps and acceleration sensors. Wind-tunnel tests show that the damping augmentation controller effectively restores the stability of the wing, while the saturated destabilizing approach not only enables controlled destabilization of the wing but also ensures safe testing throughout the entire experimental campaign.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220677/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design and Experimental Validation of a Damping Augmentation Controller via a Saturated Destabilizing/Stabilizing Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Micheli, BorisBoris.Micheli (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-1144-5885NICHT SPEZIFIZIERT
Volkmar, RobinRobin.Volkmar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5920-0686NICHT SPEZIFIZIERT
Soal, Keith IanKeith.Soal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5132-6823NICHT SPEZIFIZIERT
Tang, MartinMartin.Tang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, MarcMarc.Boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Damping Augmentation, Aeroeservoelasticity, Experimental Aeroelasticity, Active Control, Operational Modal Analysis, Aeroelastic Instability
Veranstaltungstitel:10th CEAS Aerospace Europe Conference, 28th AIDAA International Congress
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Dezember 2025
Veranstaltungsende:4 Dezember 2025
Veranstalter :AIDAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Hinterlegt von: Micheli, Boris
Hinterlegt am:09 Dez 2025 11:49
Letzte Änderung:09 Dez 2025 11:49

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