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Offset Strip-Fin vs. Novel Impingement Heat Exchangers for Megawatt SOFCs Powering Electric Aircraft Propulsion

Bhapkar, Sahil und Schlesier, Hans-Martin und Brakmann, Robin und Kazula, Stefan (2025) Offset Strip-Fin vs. Novel Impingement Heat Exchangers for Megawatt SOFCs Powering Electric Aircraft Propulsion. 10th CEAS Aerospace Europe Conference / 28th AIDAA International Congress, 2025-12-01 - 2025-12-04, Torino, Italy. (eingereichter Beitrag)

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Kurzfassung

Solid oxide fuel cells (SOFCs) offer high efficiency and high-temperature capability, making them promising for combined heat and power generation in zero-emission aviation. Their use in hydrogen-powered electric propulsion, however, is constrained by low gravimetric power density and stringent thermal management requirements. This study addresses these challenges by comparing two heat exchanger (HEX) concepts—offset-strip plate-fin (OSF) and novel jet-impingement (iHEX)—for cathode air preheating in a megawatt-class SOFC system. The analysis employs well-established heat transfer and pressure drop correlations combined with multi-objective optimization to explore feasible design points and quantify performance trade-offs for a 2-MW heat load representative of take off conditions. Results show that the iHEX achieves higher gravimetric power density at comparable pumping-power penalties, while the OSF provides superior volumetric power density, favoring compact integration. The findings highlight key thermal, hydraulic and aerodynamic trade-offs relevant to future SOFC-powered regional aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220611/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Offset Strip-Fin vs. Novel Impingement Heat Exchangers for Megawatt SOFCs Powering Electric Aircraft Propulsion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bhapkar, Sahilsahil.bhapkar (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlesier, Hans-Martinhans-martin.schlesier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0004-8319-7343NICHT SPEZIFIZIERT
Brakmann, RobinRobin.Brakmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3598-0742NICHT SPEZIFIZIERT
Kazula, Stefanstefan.kazula (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9050-1292NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 November 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:eingereichter Beitrag
Stichwörter:Offset Strip Plate Fin, Jet Impingement, Hydrogen Fuel Cells, Electric Aircraft
Veranstaltungstitel:10th CEAS Aerospace Europe Conference / 28th AIDAA International Congress
Veranstaltungsort:Torino, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Dezember 2025
Veranstaltungsende:4 Dezember 2025
Veranstalter :The Italian Association of Aeronautics and Astronautics (AIDAA) and the Council of European Aerospace Societies (CEAS)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Cottbus , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe
Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Komponententechnologien
Institut für Antriebstechnik > Turbine
Hinterlegt von: Bhapkar, Sahil
Hinterlegt am:08 Dez 2025 15:09
Letzte Änderung:22 Dez 2025 14:41

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