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Standardized environmental impact and cost estimation of future sustainable aviation fuels

Dietrich, Ralph-Uwe und Evon, Rahnuma Bhuiyan und Weyand, Julia (2025) Standardized environmental impact and cost estimation of future sustainable aviation fuels. European Aerospace Science Network (EASN) 15th International Conference, 2025-10-14 - 2025-10-17, Madrid, Spanien.

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Kurzfassung

The unanimous commitment of the International Air Transport Association (IATA) to "reach net zero carbon emissions by the year 2050" will require huge efforts of how to measure and how to achieve it. Aviation pursues two options for GHG emission reductions: sustainable aviation fuels and innovative propulsion systems utilising renewable power or hydrogen. The introduction of liquid hydrogen as aviation fuel together represents a radical technological shift, that is widely seen as net-zero and promoted accordingly. However, the technical risks remain tremendous and might limit its application to just regional level flights with smaller aircraft. The most probable solution is seen for fuel-producing companies to provide large scale, cost-competitive sustainable aviation fuels (SAF) to the market. Efficient biomass utilization will be required to comply with the regulatory initiative ReFuelEU Aviation, hydrogen from renewable power generation might be added. We present a methodology to enable holistic assessment of multiple options in a fair and transparent way from a technical, economic and environmental perspective (see DLR's assessment tool TEPET in Fig. 1, methodology). The methodology is applied to compare promising pathways towards sustainable aviation. A detailed discussion of SAF availability and affordability will be presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220586/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Standardized environmental impact and cost estimation of future sustainable aviation fuels
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dietrich, Ralph-UweRalph-Uwe.Dietrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9770-4810NICHT SPEZIFIZIERT
Evon, Rahnuma Bhuiyanrahnuma.evon (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weyand, JuliaJulia.Weyand (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6752-6873NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 Oktober 2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:LCA, TEA, SAF
Veranstaltungstitel:European Aerospace Science Network (EASN) 15th International Conference
Veranstaltungsort:Madrid, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Oktober 2025
Veranstaltungsende:17 Oktober 2025
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Materialien und Technologien für die Energiewende
HGF - Programmthema:Chemische Energieträger
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SP - Energiespeicher
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Elektrochemische Prozesse
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Energiesystemintegration
Hinterlegt von: Weyand, Julia
Hinterlegt am:08 Dez 2025 15:15
Letzte Änderung:08 Dez 2025 15:15

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