elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Emission characteristics of alternative drive technologies regarding type and number of condensation nuclei for contrail formation

Rosenow, Judith und Köhler, Sophie und Geyer, Thomas (2025) Emission characteristics of alternative drive technologies regarding type and number of condensation nuclei for contrail formation. In: 10th CEAS Aerospace Europe Conference / 28th AIDAA International Congress. 10th CEAS Aerospace Europe Conference / 28th AIDAA International Congress, 2025-12-01 - 2025-12-04, Turin, Italien.

[img] PDF
202kB

Kurzfassung

Aviation remains one of the most challenging sectors to decarbonize, not only because of its reliance on liquid hydrocarbon fuels but also due to its substantial non-CO2 effects, especially contrails. Understanding how contrails form under alternative propulsion and fuel technologies is therefore of major scientific and policy interest. This study systematically compares contrail formation from hydrogen combustion, SAF, and conventional kerosene, drawing on experimental campaigns and advanced modeling. Contrail ice crystal number emissions are evaluated across pathways, providing quantitative ranges and highlighting the large uncertainties involved. Results show that hydrogen combustion generally produces fewer ice crystals than kerosene or SAF, but nucleation regimes strongly influence the outcomes. SAFs do not consistently reduce soot emissions or contrail ice crystal numbers across blends, though synthetic fuels with optimized composition and lean-burn combustors hold potential for improvement. Fuel cells, on the other hand, avoid particle emissions altogether. The findings underline that contrail impacts depend not only on fuel type, but also on combustion processes, atmospheric conditions, and nucleation pathways. For policy and technology roadmaps, this means neither SAF nor hydrogen can yet be assumed to mitigate contrail forcing without targeted optimization and further field data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220562/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Emission characteristics of alternative drive technologies regarding type and number of condensation nuclei for contrail formation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rosenow, Judithjudith.rosenow (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6034-1531199144730
Köhler, SophieTU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geyer, Thomasthomas.geyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2380-1188199144731
Datum:2 Dezember 2025
Erschienen in:10th CEAS Aerospace Europe Conference / 28th AIDAA International Congress
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Sustainable Aviation Fuels, Contrail formation, Hydrogen combustion, Aviation decarbonization, Non-CO2 effects
Veranstaltungstitel:10th CEAS Aerospace Europe Conference / 28th AIDAA International Congress
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Dezember 2025
Veranstaltungsende:4 Dezember 2025
Veranstalter :Italian Association of Aeronautics and Astronautics (AIDAA) und Council of European Aerospace Societies
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe
Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Umweltwirkungen und Sensorik
Hinterlegt von: Rosenow, Judith
Hinterlegt am:09 Dez 2025 13:23
Letzte Änderung:09 Dez 2025 13:51

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.